Influenszer: A modern kor véleményvezére, a tinik álommelója, a 21. századi marketing alapeszköze (A kép forrása: gyerekaneten.hu)
Elsősorban a Z-generáció tagjai követik nagy számban az internetes véleményvezéreket, akik különféle témákban és döntésekben próbálják formálni a fiatalokat és gyakran vásárlásra is ösztönözni őket. Még az internet világában is nagyon új területről van szó: a kommunikáció és a marketing újabb kreatív formája van kibontakozóban, de ami újnak látszik, régi módon félrevezető is lehet. Jelszó: médiatudatosság! Fegyverneki Gergő tanár, a debreceni Bűvösvölgy oktatójának írása következik.
Míg korábban a közvetlen környezetből, családból vagy ismerősi körből, esetleg irodalmi művekből választottak maguknak példaképet a gyerekek, majd később a mozivásznak és televíziós sorozatok hősei váltak népszerűvé, addig ma minden bizonnyal a celebek és még inkább a közösségimédia-platformokon táptalajra találó influenszerek kerültek a dobogó első helyére.
Kik is azok az influenszerek és miért lettek a gyerekek kedvencei?
Sok szülő és pedagógus talán nem is érti, hogy miért kedvelik a gyerekek az influenszereket, az internet véleményvezéreit, akik a YouTube-on, az Instagramon és TikTokon próbálják különféle témákban befolyásolni követőik gondolkodását, és gyakran vásárlásra ösztönözni őket.
Népszerűségük megértésében pedig néhány egyszerű vonásukra érdemes gondolni.
Készül a flatlay. Az utolsó alkotóeleméig tudatosan megkomponált, felülről fotózott csendéletek az Instagram-felhasználók kedvenc képtípusai (A kép forrása: pexels.com)
Reklám, reklám és még mindig reklám
Amikor az influenszerekről szeretnénk beszélgetni a gyerekekkel, az egyik legfontosabb pont, amit érdemes tisztázni, hogy egy-egy bejegyzésük nem mindig teljesen az influenszer saját véleményét, stílusát vagy reakcióját tükrözi. Gyakran a megjelenés mögött valamilyen gazdasági ok van, az influenszerkedését ugyanis erősen átszövi a marketing, a reklám és a hirdetői szándék.
Ez azért is érdekes, mert a mai tizenévesek elvben aligha tűrik a reklámokat.
Saját bevallásuk szerint éppen előszeretettel használják az online hirdetésblokkolókat. Ettől függetlenül akár akaratuk ellenére is rengeteg reklámmal találkozhatnak, hiszen a szponzorált hirdetések szinte észrevétlenül, tartalomként olvadnak be az influenszerek szórakoztató és/ vagy véleményközlő bejegyzéseibe. Hatásuk pedig kifejezetten hátrányos, káros is lehet.
Világszerte beszámolt a sajtó a Fyre nevű fesztivál történetéről, amikor a világ legnépszerűbb Insta-lányai terjesztették egy exkluzív, drága bahamai buli hírét. A helyszínre érkező, becsapott közönséget bungalók helyett segélysátrak, világsztár fellépők helyett egy hifitorony, plázs helyett építési terület fogadta. Az influenszerek, akik fizetett formában lelkesedtek a jegyértékesítés időszakában, utóbb nyilván nem vállaltak részt az átvert utazók kárpótlásában.
Itthon néhány éve számos influenszer népszerűsítette úgy a Bongo nevű emeltdíjas sms-szolgáltatást tizenéves követői között, hogy
nem tette nyilvánvalóvá, hogy a rajongók hirdetést látnak, amiért a vlogger pénzt kap, és nem figyelmeztette őket arra, hogy a vicces sms-ek küldözgetésének a gyermekpénztárcákhoz mérve komoly költsége is lehet.
A gyerekek (ön)védelme a digitális marketing terében is fontos
A terület új, szabályozása még csak elkezdődött, s egyes országokban ma sem kell jelölni, ha egy bejegyzés támogatott. Szerencsére hazai viszonylatban a Gazdasági Versenyhivatal már felhívta az influenszerek figyelmét arra, hogy a független tartalmaktól mindig élesen különüljenek el a fizetett, szponzorált hirdetések.
Az influenszervilágban a gyerekek nemcsak célcsoportként, hanem már szereplőként is megjelenhetnek. Lehet, hogy a gyerek magától kezd el blogolni, vlogolni és ezzel bizonyos számú követőtábort szerezni. Fontos, hogy az életkoruknak és életkori sajátosságoknak megfelelő oldalakon jelenhessenek meg,
tisztában legyenek a tartalomkészítés felelősségével, digitális lábnyomuk követhetőségével, illetve online zaklatás vagy bántalmazás esetén tudják, kitől kérhetnek megfelelő segítséget.
Természetesen az is előfordul, hogy egy gyerek szponzorált tartalomban szerepel. Például azért, mert valamelyik szülője influenszer, aki őt mint szereplőt jeleníti meg. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány és az Önszabályozó Reklám Testület szakemberei nemrégiben hiánypótló ajánlást készítettek el arra vonatkozóan, hogy a reklámpiac, s most éppen a közösségi médiás hirdetési formák hogyan tudják úgy szerepeltetni a gyerekeket, hogy egyáltalán ne sérüljenek a jogaik.
Ön tudja, mi történik egy mukbang, egy ASMR vagy egy haul videóban? Tesztelje tudását az influenszer-kvízzel!
(Forrás: gyerekaneten.hu)
Nincs programja a hétvégére? Mutatunk párat.
Nincs terve a hétvégére? Adunk pár ötletet.
December 27-31. között élő zenés estek, kézműves vásár és szórakoztató programok várják az érdeklődőket a Karos Korzón.
Nézzük, milyen programkínálatból válogathatunk a hétvégén!
Nincs terve a hétvégére? Adunk pár ötletet.
Több mint negyedével nőtt idén a Lyme-kórral regisztrált esetek száma.
Nincs programja a hétvégére? Mutatunk párat.
Elképzelhető, hogy idővel valóban „magyar tengerként” hivatkozhatunk majd a Balatonra…
Nincs programja a hétvégére? Mutatunk párat.
A hirtelen jött lehűlés, az ezzel járó csapadékos időjárás alaposan próbára teszi a hosszú vándorútra készülő molnárfecske és füstifecske állományt.
Mesebeli torta, melyben Kovács Alfréd váci cukrász gyermekkorának meghatározó ízei fogócskáznak.