Érdekes - 2020. augusztus 03., Hétfő
#influenszer #influencer #véleményvezér #közösségi média #YouTube #Instagram #TikTok #promóció #Z-generáció #online

Az influenszer-hatásról pedagógus szemmel

Az influenszer-hatásról pedagógus szemmel

Influenszer: A modern kor véleményvezére, a tinik álommelója, a 21. századi marketing alapeszköze (A kép forrása: gyerekaneten.hu)

Elsősorban a Z-generáció tagjai követik nagy számban az internetes véleményvezéreket, akik különféle témákban és döntésekben próbálják formálni a fiatalokat és gyakran vásárlásra is ösztönözni őket. Még az internet világában is nagyon új területről van szó: a kommunikáció és a marketing újabb kreatív formája van kibontakozóban, de ami újnak látszik, régi módon félrevezető is lehet. Jelszó: médiatudatosság! Fegyverneki Gergő tanár, a debreceni Bűvösvölgy oktatójának írása következik.

Míg korábban a közvetlen környezetből, családból vagy ismerősi körből, esetleg irodalmi művekből választottak maguknak példaképet a gyerekek, majd később a mozivásznak és televíziós sorozatok hősei váltak népszerűvé, addig ma minden bizonnyal a celebek és még inkább a közösségimédia-platformokon táptalajra találó influenszerek kerültek a dobogó első helyére.

Kik is azok az influenszerek és miért lettek a gyerekek kedvencei?

Sok szülő és pedagógus talán nem is érti, hogy miért kedvelik a gyerekek az influenszereket, az internet véleményvezéreit, akik a YouTube-on, az Instagramon és TikTokon próbálják különféle témákban befolyásolni követőik gondolkodását, és gyakran vásárlásra ösztönözni őket.
Népszerűségük megértésében pedig néhány egyszerű vonásukra érdemes gondolni.

  • Tematikus sokszínűség és elfogulatlanság
    Az influenszerek szentelhetik videóikat az életmód, divat, szépségápolás, videójáték, sport, gasztronómia kérdéseinek, lényegében bárminek, ami a gyerekeket érdekelheti. Ezekkel pedig ugyanolyan elfogulatlan örömmel foglalkoznak, mint a nézőik.
  • Megnyerő közvetlenség
    Könnyed, vicces és szórakoztató stílusuk, „aranyköpéseik” ugyanúgy a siker titka lehetnek, mint mondandójuk tartalma, az igényes produkció vagy épp élethelyzetük és ismertségük.
  • Friss ügyek, friss hangok
    Vannak már olyan netes szószólok is, akik valamilyen, társadalmi szempontból igencsak fontos témára hívják fel a figyelmet, így ma már beszélhetünk egészségtudatos vagy környezetvédelmi influenszerekről is.
  • Nem kell hozzá diploma
    Influenszer bárkiből lehet, nem kell hozzá szakmai végzettség, a siker nem papíron, érdemjegyen, megbízatáson múlik, hanem a közönség ítéletén. Akár egy állatból vagy egy kitalált virtuális karakterből is lehet influenszer. Ilyen volt például Grumpy cat, a már jobb létre szenderült, 2,6 millió követővel rendelkező instagramos cica, akivel macskaeledelt reklámoztak, vagy a többé-kevésbé fiktív főszereplők, fókuszfigurák is ilyenek, akik egy-egy mémfluenszer-oldal mögött állnak.
  • A néző is lehet(ne) alkotó
    A televízió készen kínált műsorainak passzív befogadása helyett a gyerekek egyre inkább az internetes tartalombőségben válogatnak. Az ifjúsági médiát egyre inkább maguknak állítják elő. A webkettes oldalak magukban hordozzák annak a lehetőségét, hogy tartalomfogyasztóból hirtelen tartalomelőálllítóként és -szolgáltatóként léphessen elő bárki a kortársai, aztán később akár egy nagyobb csoport előtt.
  • Siker, pénz, csillogás
    A jövő szakmáit kutató előrejelzésekben megjelenik a közösségimédia-influenszer, illetve ma már vannak erre irányuló képzések is. És valóban, egyre többször lehet hallani, hogy gyerekek karrierálma az influenszerkedés. Ebben közrejátszhat a pénz, a siker és az ajándékok ígérete is, bár a gyerekek a márkákkal való együttműködés gyakorlati részleteiről nem sokat tudhatnak.


Készül a flatlay. Az utolsó alkotóeleméig tudatosan megkomponált, felülről fotózott csendéletek az Instagram-felhasználók kedvenc képtípusai (A kép forrása: pexels.com)

Reklám, reklám és még mindig reklám

Amikor az influenszerekről szeretnénk beszélgetni a gyerekekkel, az egyik legfontosabb pont, amit érdemes tisztázni, hogy egy-egy bejegyzésük nem mindig teljesen az influenszer saját véleményét, stílusát vagy reakcióját tükrözi. Gyakran a megjelenés mögött valamilyen gazdasági ok van, az influenszerkedését ugyanis erősen átszövi a marketing, a reklám és a hirdetői szándék.

Ez azért is érdekes, mert a mai tizenévesek elvben aligha tűrik a reklámokat.

Saját bevallásuk szerint éppen előszeretettel használják az online hirdetésblokkolókat. Ettől függetlenül akár akaratuk ellenére is rengeteg reklámmal találkozhatnak, hiszen a szponzorált hirdetések szinte észrevétlenül, tartalomként olvadnak be az influenszerek szórakoztató és/ vagy véleményközlő bejegyzéseibe. Hatásuk pedig kifejezetten hátrányos, káros is lehet.

Világszerte beszámolt a sajtó a Fyre nevű fesztivál történetéről, amikor a világ legnépszerűbb Insta-lányai terjesztették egy exkluzív, drága bahamai buli hírét. A helyszínre érkező, becsapott közönséget bungalók helyett segélysátrak, világsztár fellépők helyett egy hifitorony, plázs helyett építési terület fogadta. Az influenszerek, akik fizetett formában lelkesedtek a jegyértékesítés időszakában, utóbb nyilván nem vállaltak részt az átvert utazók kárpótlásában.

Itthon néhány éve számos influenszer népszerűsítette úgy a Bongo nevű emeltdíjas sms-szolgáltatást tizenéves követői között, hogy

nem tette nyilvánvalóvá, hogy a rajongók hirdetést látnak, amiért a vlogger pénzt kap, és nem figyelmeztette őket arra, hogy a vicces sms-ek küldözgetésének a gyermekpénztárcákhoz mérve komoly költsége is lehet.

A gyerekek (ön)védelme a digitális marketing terében is fontos

A terület új, szabályozása még csak elkezdődött, s egyes országokban ma sem kell jelölni, ha egy bejegyzés támogatott. Szerencsére hazai viszonylatban a Gazdasági Versenyhivatal már felhívta az influenszerek figyelmét arra, hogy a független tartalmaktól mindig élesen különüljenek el a fizetett, szponzorált hirdetések.

Az influenszervilágban a gyerekek nemcsak célcsoportként, hanem már szereplőként is megjelenhetnek. Lehet, hogy a gyerek magától kezd el blogolni, vlogolni és ezzel bizonyos számú követőtábort szerezni. Fontos, hogy az életkoruknak és életkori sajátosságoknak megfelelő oldalakon jelenhessenek meg,

tisztában legyenek a tartalomkészítés felelősségével, digitális lábnyomuk követhetőségével, illetve online zaklatás vagy bántalmazás esetén tudják, kitől kérhetnek megfelelő segítséget.

Természetesen az is előfordul, hogy egy gyerek szponzorált tartalomban szerepel. Például azért, mert valamelyik szülője influenszer, aki őt mint szereplőt jeleníti meg. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány és az Önszabályozó Reklám Testület szakemberei nemrégiben hiánypótló ajánlást készítettek el arra vonatkozóan, hogy a reklámpiac, s most éppen a közösségi médiás hirdetési formák hogyan tudják úgy szerepeltetni a gyerekeket, hogy egyáltalán ne sérüljenek a jogaik.

Ön tudja, mi történik egy mukbang, egy ASMR vagy egy haul videóban? Tesztelje tudását az influenszer-kvízzel!

(Forrás: gyerekaneten.hu)

Még érdekes lehet ...


2024. november 22., Péntek

Hétvégi programajánló

Nincs programja a hétvégére? Mutatunk párat.


2024. november 15., Péntek

Hétvégi programajánló

Nincs terve a hétvégére? Adunk pár ötletet.


2024. november 08., Péntek

Már a karácsonyra készülnek Zalakaroson

December 27-31. között élő zenés estek, kézműves vásár és szórakoztató programok várják az érdeklődőket a Karos Korzón.


Hétvégi programajánló

Nézzük, milyen programkínálatból válogathatunk a hétvégén!


2024. október 26., Szombat

Programajánló

Nincs terve a hétvégére? Adunk pár ötletet.


2024. október 25., Péntek

A kullancsszezon ősszel nem ér véget, továbbra is fontos az odafigyelés

Több mint negyedével nőtt idén a Lyme-kórral regisztrált esetek száma.


2024. október 11., Péntek

Hétvégi programajánló

Nincs programja a hétvégére? Mutatunk párat.


2024. október 09., Szerda

Egyre sósabbá válik a Balaton

Elképzelhető, hogy idővel valóban „magyar tengerként” hivatkozhatunk majd a Balatonra…


2024. szeptember 20., Péntek

Programajánló

Nincs programja a hétvégére? Mutatunk párat.


2024. szeptember 16., Hétfő

Fecskék ezrei pusztulhatnak el

A hirtelen jött lehűlés, az ezzel járó csapadékos időjárás alaposan próbára teszi a hosszú vándorútra készülő molnárfecske és füstifecske állományt.


2024. augusztus 18., Vasárnap

2024-ben a Mákvirág lett Magyarország Tortája

Mesebeli torta, melyben Kovács Alfréd váci cukrász gyermekkorának meghatározó ízei fogócskáznak.

#Nagykanizsa

Idén is gyűjtik az ajándékokat

Idén is gyűjtik az ajándékokat

2024. november 22. - Kanizsa

Hétvégi programajánló

Hétvégi programajánló

2024. november 22. - Érdekes

Nem most van itt az ideje az adóemelésnek

Nem most van itt az ideje az adóemelésnek

2024. november 21. - Kanizsa

A nemzeti konzultáció kapcsán

A nemzeti konzultáció kapcsán

2024. november 19. - Kanizsa

Az olvasókör alapításának évfordulóján

Az olvasókör alapításának évfordulóján

2024. november 19. - Kultúra

Újborokat értékeltek

Újborokat értékeltek

2024. november 19. - Kanizsa

Szemtanúk jelentkezését várja a rendőrség

Szemtanúk jelentkezését várja a rendőrség

2024. november 19. - Kék hírek

Elkezdték kipostázni a kérdőíveket

Elkezdték kipostázni a kérdőíveket

2024. november 17. - Kanizsa

+