Illusztráció (A kép forrása: Pixabay)
Ne ülj azonnal nagymotorra a jogosítvány megszerzése után, fokozatosan építsd a tudásodat, szerezz minél több tapasztalatot! Tavasszal eleinte óvatosan gurulj az utakon, és mindig viselj védőfelszerelést – tanácsolta a veszprémi Tárnai Balázs motorosoktató és egy vérbeli motoros, az alsóörsi Titscher Lajos.
– Sajnos sok halálos motorosbaleset történt az elmúlt időszakban, ezért szükség volt a drasztikus változásokra az oktatásban – mondta Tárnai Balázs. A nevét viselő veszprémi autós- és motorosoktató iskola tulajdonosa, oktatója kiemelte, tavaly nála rekordot döntöttek a jelentkezők, 150-en mentek motorosjogosítványért az iskolába a korábbi ötvennel szemben, felkereste még sok 30-40 éves nő és 50-60 éves férfi is. Az újabb motorosoktatás az online tanulás, vizsgázás után, március elején kezdődik. Az előírás szerint nagymotorral tízórás az alapoktatás a rutinpályán, majd ötórás gyakorlás jön országúton. Ezután 11 órát kell motorozni városban, végül egyórás a forgalomban történő vizsga. A rutin-, illetve tanpálya nagyon megváltozott, jóval nehezebbek lettek a feladatok.
A cél a magabiztosabb közlekedés, hogy jobban merjék dönteni a motorokat a tanulók, és megtanulják kis helyen venni a kanyarokat. Tárnai Balázs üdvözölte a megújult pályát, mert a nehezebb feladatokkal sokat lehet tenni a balesetek elkerüléséért.
– A jóval nehezebb pályán, tartva az eséstől, talán rájönnek a 26 éves, vékony lányok is arra, hogy érdemes 125 köbcentis gépen kezdeni, majd ötszázason folytatni a motorozást a hatszázas helyett, mert többen már elsőre ilyet választanak. A biztonságos motorozásért érdemes fokozatosan felépíteni a tudást. Sokan letették a jogosítványt, majd átgondolatlanul vették a nagymotorokat, amelyekkel száguldoztak, és „elfeküdtek” velük. A szabályok szerint 24 éves kortól már rá lehet ülni nagymotorra, és ezt a lehetőséget sokan a megfelelő tudás, tapasztalat nélkül kihasználják. Nagy előnyt jelenthet, ha valaki terepen krosszmotorozott, amit versenypályán jogosítvány nélkül is megtehetett.
Tárnai Balázs szerint mindenki mérje fel a tudását a motor kiválasztásakor, tapasztalja meg a motorozást kisebb géppel városban, országúton.
– Amikor tavasszal előveszi az ember a vasat, kis forgalmú helyen tegyen pár kört lassan, „csorogva”, utána közlekedjen egyre többet a városban, és csak azután motorozzon az országúton. Nagyon fontos a védőfelszerelés, a bukósisak, a protektoros ruhák, a kesztyű, a csizma. Strandpapucsban, pólóban, rövidnadrágban motorozni nyáron félelmetes látvány, nagy felelőtlenség – szögezte le Tárnai Balázs.
Öt éves korában ült először motorra az alsóörsi Titscher Lajos, aki édesapja Rigája nyergébe pattant a szülők tudta nélkül. A vas iránti szenvedélye kamaszkorában folytatódott, amikor több Simsont elszaggatott.
A kilencvenes években kétszáz köbcentis motorra ült, és kilenc évvel ezelőtt kezdte el a nagymotorozást egy 1100 köbcentis géppel. A túramotorozást kedveli inkább, hét éve az amerikai legenda mellé tette le a voksát. Akkor veszi elő márciusban a gépet, amikor a nap már átmelegíti a levegőt, és érződik a virágillat. Ilyenkor elkezd pezsegni a motoros ember vére. Első útja a szakszervizbe vezet, ahol átnézik a motort. Tavasszal az aszfalt hideg, nem úgy tapadnak az abroncsok, mint nyáron. Ezért óvatosan kell közlekedni, a bemotorozás nagyon fontos! A nagymotorozás előtt elment tesztvezetésekre, ahol elméleti, gyakorlati oktatás történt, ami érintette a biztonságos vezetést, esést is. Ezt a tudást napirenden tartja, így motorozik.
Titscher Lajos a vasak megszállottja, minden lehetőséget megragad arra, hogy nyeregbe pattanjon, az első Harley-be négy év alatt 30 ezer kilométert tett. Két barátjával jár hosszabb külföldi túrákra is. Szerinte
a sok baleset abból is adódik, hogy kiemelkedő a motorok teljesítménye, így lényeges, hogy az ember fegyelmezetten közlekedjen, és ne essen kísértésbe.
Másfelől rengeteg a jármű, és a nagy forgalmat nem mindenhol követi az utak minősége. A motorosok és autósok kapcsolatát vegyesnek látja. Akinek van motoros a családjában, vagy motorozik, előzékeny az autóban is. Sok autós nem tesz különbséget a motorosok között, és néha kimutatja a fizikai fölényét. Arra is van példa, hogy agresszíven közlekedik a motoros, de az átlag nem ilyen.
(Forrás: LikeBalaton/veol.hu/Kovács Erika)
A rendelet célja, hogy elejét vegye a csomagolóanyag-hulladékok dinamikus növekedésének.
A múlt hét rendkívül változékony, szeszélyes és csapadékos időjárásának köszönhetően időszakosan újabb burkolathibák keletkeztek az országos közúthálózaton is.
A földművelésügyi miniszter 1901. évi egyik körrendelete a vakondot is – több más állattal együtt – természetvédelmi oltalom alá helyezte.
Az elmúlt uniós fejlesztési ciklusban mintegy 38 milliárd forint jutott 100 ezer hektárnyi természeti környezet állapotának megjavítására.
Tavaly több mint tízmillióval többet, 29 millió forint pótdíjat fizettek be a jegy nélkül utazók a vasúttársaságnak, az egy évvel korábbihoz képest.
Most megmutatják nekünk a tó felszíne alatt 38 méteres mélységben nyíló Hévízi-forrásbarlang bejáratát. Izgalmas felvételek következnek.
Szükség van a vízpufferek mihamarabbi kialakítására.
6 éves gyerek is teljesítette a távot.
Pályázatot hirdetett a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület.
Ha te is kíváncsi vagy a farsang és a fánk kapcsolatára és az azokhoz kapcsolódó népszokásokra, receptekre, akkor jó helyen jársz.
Idén is bárki részt vehet a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) országos erdeifülesbagoly-telelőhely felmérésén január 20. és 23. között.
Évek óta várat magára a teljes nádaratás a Balatonon.
A KRESZ is előírja a tompított fényszóró használatát, ami a jelenlegi időjárási körülmények között különösen fontos még nappali fényviszonyok mellett is