(A kép forrása: Like Balaton)
A pandémia után valószínűleg még többen fogják az autós közlekedést választani, így nem árt gyorsan átismételni, mire figyeljünk a gumik kiválasztásakor. A nyár közeledtével most több helyen is lehet majd nyárigumi akcióra számítani.
Miért fontos a nyárigumi?
A különböző évszakoknak megfelelően, különböző anyagú és mintázatú gumikat készítenek a gyártók: erre azért van szükség, mert a komoly mínuszokban a jeges utakon más súrlódási-tapadási viszonyokra kell készülnünk, mint a nyári hőségben. De hogy lehet, hogy a hatvanas években ugyanazzal a gumival vígan mentünk télen a vidéki nagyihoz, nyáron pedig Jugóba, konzervekkel?
Egy kis autógumi-történelem
Egy Dunlop nevű, skót származású, de Írországban élő úr valamikor az 1880-as években elnézte a tricikliző fiát, és feltűnt neki, hogy a bicikli vasabroncsai éles nyomokat hagynak a szépen gondozott gyepen. Tovább szemlélődve a kertben, hirtelen eszébe jutott, hogy a kerti locsolócsövet vízzel felfújva rá lehetne kötni a kis tricikli kerekeire. Később az ötlet tovább finomodott, és a locsolócsövet immár levegővel pumpálta fel, a levegő utántöltésére szelepnek pedig egy cumisüveg tetejét használta. Dunlop ezzel felfedezte a légrugózást és lefektette a pneumatikus abroncs alapjait. Két év múlva saját gyára volt, 1921-ben pedig már cégbirodalmat hagyott az utódaira.
Dunlop gumiabroncsai a századfordulón már automobilokon is feltűntek. A ma használatos radiál szerkezetű abroncsok megjelenéséig 1913-ig kellett várni, Christian Hamilton Grey és Thomas Sloper gyártotta az első radiál szerkezetű abroncsot: ezek leszármazottait használjuk ma is.
Trabanton szállni…veszélyes
És régen is az volt, de a hatvanas években sem az autók akkori teljesítménye, sem az akkori -jóval gyérebb- forgalom nem jelentett akkora balesetveszélyt, mint a mai. És tegyük hozzá, mások voltak a lehetőségek és az elvárások is: diagonál gumik voltak túlnyomórészt használatban, a pörgő hátsó kerék mindennapos volt, de nem is merült fel a többségben, hogy a Budapest-Debrecen utat két órán belül megtegye.
Ma azonban egy autó akár 300 km/h óra végsebességre is képes, megnőtt a súlya, még fontosabb a hirtelen fékezésre felkészítése, ahogy azt is figyelembe kell venni, hogy sokkal több az autós, és gyorsabb az átlagtempó.
Amire mindenképp figyeljünk
Egy autógumi szakértők szerint max. 7-8 évig őrzi meg a minőségét, ezután már ne őrizgessük a garnitúránkat. A gumi külső oldalán az úgynevezett. DOT számot kell keresnünk kiindulási alapnak: a négy számjegy közül az utolsó kettő jelenti a gyártás évét. Ne ringassuk magunkat abba a hitbe, hogy a prémium kategóriás autónkhoz elég a silányabb minőségű autógumi: ha bizonytalanok vagyunk, hogy megéri-e az árát a drágább szett, keressünk rá a neten sok helyen fellelhető autógumi tesztekre: így biztosan tudni fogjuk, hogy milyen biztonságot nyújt a kinézett darab. A féktávolság sokszor kétszer annyi is lehet egy olcsóbb, rosszabb minőségű gumi esetén: legyünk felelősek, ne kockáztassuk sem saját, sem utastársaink biztonságát.
(Forrás: Like Balaton)
Módosul az élelmiszerek jelölési rendelete.
A legelterjedtebb néphagyomány szerint ha a téli álmából ébredő medve barlangjából kijőve napos időt talál, megijed árnyékától és visszabújik a vackára.
Az európai fogyasztóvédelmi hatóságok gyorsvizsgálata alapján a kereskedők több mint harmada észrevétlen, úgynevezett sötét mintázatú módszerekkel manipulálja a fogyasztókat az online térben.
A rendelet célja, hogy elejét vegye a csomagolóanyag-hulladékok dinamikus növekedésének.
A múlt hét rendkívül változékony, szeszélyes és csapadékos időjárásának köszönhetően időszakosan újabb burkolathibák keletkeztek az országos közúthálózaton is.
A földművelésügyi miniszter 1901. évi egyik körrendelete a vakondot is – több más állattal együtt – természetvédelmi oltalom alá helyezte.
Az elmúlt uniós fejlesztési ciklusban mintegy 38 milliárd forint jutott 100 ezer hektárnyi természeti környezet állapotának megjavítására.
Tavaly több mint tízmillióval többet, 29 millió forint pótdíjat fizettek be a jegy nélkül utazók a vasúttársaságnak, az egy évvel korábbihoz képest.
Most megmutatják nekünk a tó felszíne alatt 38 méteres mélységben nyíló Hévízi-forrásbarlang bejáratát. Izgalmas felvételek következnek.
Szükség van a vízpufferek mihamarabbi kialakítására.
6 éves gyerek is teljesítette a távot.
Pályázatot hirdetett a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület.
Ha te is kíváncsi vagy a farsang és a fánk kapcsolatára és az azokhoz kapcsolódó népszokásokra, receptekre, akkor jó helyen jársz.