Érdekes - 2021. október 17., Vasárnap
#Black Friday #vásárlás #fogyasztói szokások

Black Friday 2021: kevesebbet költünk idén

Black Friday 2021: kevesebbet költünk idén

Illusztráció (Fotó:  Fotó: NurPhoto / Getty Images Hungary)

A LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése szerint tavalyhoz képest 6 000 forinttal kevesebbet, 34 000 forintot költünk el Black Friday akciók keretében idén. A sláger termékek közül a számítógépes és szórakoztató elektronikai eszközök húzhatják a rövidebbet, míg fokozott érdeklődésre a barkács és kerti áruk számíthatnak ebben az évben.

Kedvezményesen hozzájutni egy vagy több akciós termékhez még karácsony előtt - ez a magyar vásárlók felét idén is izgalomban tartja, azonban a Black Friday akciókra fordított összeg csökkenhet: míg tavaly 40 000 forintért tervezett vásárolni az akciókra nyitott magyar fogyasztó, idén valamivel kevesebbet, 34 000 forintot szándékozik elkölteni. Ez többek között az egész éven át tartó, folyamatos online vásárlással és eszközbeszerzéssel, valamint az alacsonyabb elkölthető jövedelemmel magyarázható a kutatást végző szakértők szerint.

A reprezentatív felmérés vizsgálta a vásárlás tervezett helyét is: a többség online és offline is élne a kedvezményekkel, de a tavalyi számokkal ellentétben a csak online vásárlást tervezők aránya csökkenhet idén, méghozzá 19-ről 15 százalékra. Szakértők szerint ennek okai sokrétűek lehetnek; közrejátszhatnak a növekvő szállítási díjak, de a korábbi online rendelések során tapasztalt csalódottság is.

Csalódottság = elfordulás?

Nagyon úgy tűnik, a fogyasztók egy része nem felejt: azok a vásárlók, akikhez tavaly késve, vagy sérülten érkezett meg az online rendelt termék, idén valószínű, hogy egyáltalán nem, vagy nem online fognak vásárolni.

Márpedig belőlük nincs kevés: az előző évhez képest többen jelezték, hogy 2020-ban késve érkezett meg a Black Friday csomagjuk. Míg 2019-ben tízből két ember, addig tavaly már tízből három ember számolt be késésről. A futár távozása után sem mindig ült ki mosoly az arcokra: 2020-ban a csalódott vásárlók harmada szembesült sérült termékkel a Black Friday rendelései alkalmával - derült ki az e-kereskedelmi szoftvereket fejlesztő LogiNet Systems és a Reacty Digital friss felmérésből.

Ha lehet még fokozni, akkor a csalódottságot még tovább tetézte a már 2020-ra is jellemző árukészlet hiány: a kinézett termékeket a vásárlást tervezők fele egyszerűen nem találta a virtuális vagy a fizikai polcokon. Ez idén a globális szállítási nehézségek és a szórakoztató és számítástechnikai ipart érintő chiphiány miatt tovább fokozódhat.

“A vásárlók késésből fakadó csalódottsága sok esetben kivédhető például azzal, ha e-kereskedőként transzparensen megmutatjuk, merre jár az online rendelés. Sérült vagy hibás termék esetén pedig a könnyű visszaküldhetőség lehet a vásárlói elégedettség kulcsa. Az e-commerce szereplőknek fontos észben tartani: az online vásárlás nem a vásárlás gomb megnyomásával, hanem a sértetlen áru kézbesítésével, ill. a garancia-kezeléssel ér véget” - kommentálta az eredményeket Máriás Zsigmond, a LogiNet Systems Kft. ügyvezetője.

A vitaminok ráérnek, előbb felrakom ezt a képet

Akiket viszont nem ért csalódás, vagy ennek ellenére is akció vadászatra indulnak, azok úgy néz ki, idén új hobbi felé kacsingatnak: az előző évhez képest az otthon-felújítással kapcsolatos eszközök népszerűsége nőhet a legnagyobb mértékben. A barkács és kerti eszközt forgalmazó kereskedők 17 százalékos keresletnövekedésre számíthatnak, számszerűen minden ötödik Black Friday vásárló tervez ilyen terméket vásárolni. Szintén nagyot ugorhat a háztartási- és vegyiáruk iránti kereslet, akár 14 százalékkal is nőhet a kedvezményes árú tisztítószereket választók száma. És hogy legyen mit tisztítani, sokan a Black Friday akciók keretében veszik meg a régóta vágyott új hűtőt vagy mikrót is: a háztartási kis- és nagygépek iránti kereslet akár 8 százalékkal is emelkedhet. A vásárlást fontolgatók 31 százaléka tervez valamilyen fehérárut vásárolni, így ez lehet a legnépszerűbb kategória idén.

Míg a koronavírus miatt elterjedt otthoni munkavégzés jót tett a fent említett termékkategóriáknak, addig nem igazán kedvezett a ruházati cikkek népszerűségének: bár továbbra is előkelő helyet foglal el a preferencialistán, de előző évhez képest 6 százalékos lehet az idei visszaesés. Nem beszélve a szórakoztató elektronikai eszközök iránti keresletről: az egyik legnépszerűbb kategória számottevő, akár 7 százalékos elfordulást is elkönyvelhet. Egy másik, hagyományosan népszerű szegmenst sem kímél az idei év; kevesebb vitamint, táplálékkiegészítőt vehetünk, így az egészséggel kapcsolatos termékek népszerűsége akár 5 százalékkal is csökkenhet.

Változatlanul tudatosan

Ami viszont nem változik, hogy továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek az ár-összehasonlító oldalak; a vásárlást tervezők több mint fele biztosan körbenéz ezeken az oldalakon, mielőtt kosárba helyezi a vágyott terméket. Ami az impulzusvásárlásokat illeti, a tavalyi adatokhoz hasonlóan nagyjából minden nyolcadik fogyasztó (13%) vásárol akkor is egy ordító akció láttán, ha nincs is igazán szüksége a termékre.

Az ismert, nagyobb kereskedők malmára hajthatja a vizet az a tény, hogy a válaszadók 70 százalékának fontos, hogy a Black Friday akciókat csak megbízható, ismert oldalakról vadásszák le.

(Forrás: Store Insider)

Még érdekes lehet ...


2022. május 20., Péntek

Virágzó pipacsmezők

Varga György, ezúttal Alsópáhoknál fotózott egy kiterjedt pipacsmezőt.


2022. május 19., Csütörtök

Milyen az igazán jó virágméz?

Magyar kutatók nyolc-nyolc különböző hazai és külföldi méz színjellemzőit és beltartalmi összetételét vizsgálták.


Már nem félnek a koronavírustól

Az szja-bevallás után utazni akarnak a családok.


2022. május 18., Szerda

Magyar közösségi piactér indult Brancs néven

30 projekt már jelenleg is várja a támogatókat a platformon.


2022-ben is keresik a Balaton legjobb strandját

A Balatoni Szövetség 2022-ben is megrendezi hagyományos Kék Hullám Zászló strandminősítést. Ötcsillagos zászlót kapnak a legjobbak. Május 31-ig lehet nevezni.


2022. május 17., Kedd

A háztartások még nem érezték meg a háború gazdasági hatásait

Eddig még kitartott a lakosság fizetőképességének emelkedése.


2022. május 16., Hétfő

Drágábban is kapósak a nyári táborok

Az idő pénz, és ez a közmondás a táborok világában nemhogy aktuális, de különösen sürgető, ugyanis az árak sok vakációs lehetőségnél emelkedtek.


2022. május 15., Vasárnap

Holdfogyatkozásra ébredünk hétfőn: vörössé válik égi kísérőnk

Teljes holdfogyatkozás kezdődik hétfőn hajnalban, amely Magyarországról is megfigyelhető lesz napkelte előtt, részleges holdfogyatkozásként a látóhatáron.


Csak óvatosan a napozással!

Veszélyes lesz az UV-B sugárzás.


2022. május 14., Szombat

Meglepetéssel készül a KSH a mezőgazdasági összeírásra

Elkezdődött az egyéni gazdaságok összeírása, a válaszadás kötelező.


Nincs veszélyben a Balaton, a hatóság cáfolta az álhíreket

A jelenlegi csapadékhiányos helyzet ugyan szélsőséges, de nem rendkívüli - hangsúlyozta az Országos Vízügyi Főigazgatóság.


Újabb kikötők nyitnak, indul a tavaszi menetrend

Balatonboglár és Révfülöp kikötőkből már sétahajózási lehetőséggel is várják az utasokat.


2022. május 13., Péntek

Különleges Kolodko-szobor készül

A Skála Metró Áruház reklámfigurája, Skála Kópé és egy felhúzható Trabant mészkő szobra után most egy újabb Kolodko-miniszoborról jelent meg hír, ezúttal a Józsefvárosi Önkormányzat oldalán.


2022. május 12., Csütörtök

Negyvenezer nyelvvizsgázó tűnt el két év alatt

Drágultak a nyelvi képzések, emelkedtek a vizsgadíjak, előtérbe került az online oktatás, csökkent a nyelvtanulók száma, körkép a nyelviskolákról.


2022. május 11., Szerda

Ismét kiváló vízminőséggel büszkélkedhet a Hévízi-tó

Csakúgy mint a korábbi években, idén is kiválónak minősítették a Hévízi-tó vizét. Az éves kötelező vizsgálat minden áprilisban esedékes. A vételezett minta egy öttagú skálán a legmagasabb fokozatot érte el.

+