Érdekes - 2022. augusztus 21., Vasárnap
#házhozszállítás #online rendelés #környezetvédelem #zöld bolygó

Jelentős terhet ró a környezetre a házhozszállítás

Jelentős terhet ró a környezetre a házhozszállítás

(Illusztráció: Pexels)

Az utóbbi években jelentősen megnövekedett az online vásárlások száma, amit a Covid – érthető okokból – még tovább erősített. A világjárvány hatására hazánkban az elmúlt két évben előbb 45, majd további 30 százalékkal bővült a hazai e-kereskedelem, amely idén és jövőre is újabb 20-25 százalékos növekedést érhet el*. Az online vásárlás környezeti terhelése azonban már akkora, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni, főként, ha indokolatlan vásárlásról van szó.

Már maga a szállítás is óriási környezeti terhet jelent. Az Egyesült Államokban például minden elköltött dollár 0,25 kilogramm károsanyag-emisszióval jár, ez más országokban a 0,40 kilogrammot is elérheti. Még beszédesebb adat a tengerentúlról, hogy 2016-ban az Egyesült Államokban már nem az erőművek okozták a legnagyobb szén-dioxid-szennyezést, hanem a szállítóipar. A súlyos környezetkárosítás ráadásul több tényezőből áll össze, a megrendelt termékek célba juttatásából, a termékek biztonságát szavatoló sokszoros csomagolásból és a visszaküldésből, ami a megrendelt árucikkek körülbelül 30%-át érinti. Ráadásul ezek jórészére a – szintén környezetszennyező – megsemmisítés vár, mert sok esetben a cégeknek nem éri meg a visszaküldött árukat ismét forgalomba hozni. 

A probléma gyökere a fogyasztói társadalomban és szokásokban keresendő. Sokan valóban „próbafülkeként” használják a házhoz rendelést, ruhából több méretet is bekérnek, hogy aztán ami nem jó, visszaküldjék, illetve olyasmit is vásárolnak, amiről már a rendelést követő pillanatban tudják, hogy semmi szükségük sincs. Ugyanakkor az is szembetűnő, hogy a vásárlók – különösen a fiatalok –egyre jelentősebb hányadát érdekli, hogy a kívánt termék fenntarthatóan készül-e, előállítása, csomagolása és forgalmazása milyen környezeti terheléssel jár. 

A Deloitte** kutatásából kiderül, hogy a tudatos vásárlói magatartáson elképesztően sok múlik. Ha például valaki négy terméket rendel online, és abból kettőt valamiért visszaküld, 70%-kal magasabb a környezeti terhelést okoz, mintha ugyanazokat egy bevásárlóközpontban veszi meg, ahol látjuk, illetve fel- vagy kipróbálhatjuk az adott árucikket. Az sem elhanyagolható, hogy egy plázában rendszerint több dolgot is csinálunk (eszünk-iszunk, kávézunk, mozizunk, benézünk több üzletbe), és ez sokkal környezetkímélőbb, mintha külön-külön helyszínen vesszük igénybe ezeket a szolgáltatásokat. Ha még arra is figyelmet fordítunk, hogyan jutunk el a lakóhelyünkhöz lehetőleg legközelebb eső komplexumba, már igazán sokat tettünk a környezetünkért és a városi levegő tisztaságáért. Felmérések bizonyítják, hogy házhoz szállítás esetén az utolsó kilométerek a küldemény teljes útjának sokszor csak töredékét teszik ki, mégis akár a teljes út szén-dioxid-kibocsátásának feléért is felelnek. Ezek a rövid utak, amelyeket a kézbesítő járművek tesznek meg naponta, aránytalanul nagy mértékben szennyezik a városok levegőjét, nem beszélve a forgalomnövekedésről, dugókról, parkolási nehézségekről.

„A 15 perces városközpont példájaként a Westendben szinte mindent el lehet intézni egy helyen, a bevásárláson és szórakozáson túl igénybe vehetünk banki szolgáltatást, fodrászatot, telekommunikációt vagy ruhajavítást. A sokoldalú fizikai vásárlóterek előnyei közé a kínálaton és szolgáltatásokon kívül ma már a környezetre gyakorolt hatás is beletartozik, aminek fontos eleme a környezeti ártalmakkal nem járó, könnyű megközelítés. A központi helyen lévő Westend fejlesztéseivel és kampányaival az élharcosa szeretne lenni a fenntartható városi lét népszerűsítésének” – mondta el Pőcze Judit, a Westend marketingigazgatója, majd hozzátette: „Folyamatos beruházásainkkal arra ösztönözzük a látogatóinkat, hogy kerékpárral vagy e-rollerrel érkezzenek, illetve kombinálják azokat a városi közösségi közlekedéssel. De működésünk minden területén megjelenik a fenntarthatóságra törekvés. Ennek egyik látványos és szemléletformáló eleme a tavasszal megnyitott ReStore, a Westend használtruha-gyűjtő boltja, ahol tematikus gyűjtéseket, jótékonysági akciókat és fenntarthatóságról szóló workshopokat is szervezünk.” 

A jelenlegi energia- és benzinárak, sőt esetleg fellépő üzemanyaghiány függvényében a környezeti szempontok mellett azt is érdemes átgondolni, mikor járunk jobban: ha elbiciklizünk, vagy elsétálunk egy bevásárlóközpontba és ott megvesszük azt, amire szükségünk van, vagy sokszor fölösleges dolgok vásárlásával, magas szállítási díjakkal terheljük meg a pénztárcánkat és a környezetünket.  

* GKI Digital, 2022. január 

** Deloitte Analysis, National Retail Federation Insight Center

(Forrás: Store Insider)

Még érdekes lehet ...


2024. április 22., Hétfő

Ma van a Föld napja

A Föld napja kezdeményezés minden év áprilisában felhívja a figyelmünket a Föld természeti környezetének megóvására.


2024. április 04., Csütörtök

Programok a hétvégére

Nincs programja a hétvégére? Mutatunk párat.


2024. április 01., Hétfő

Szabad-e locsolni?

A locsolkodás, a locsolás, majd a piros tojás átadása után lakomával zárult és zárul napjainkban is.


2024. március 30., Szombat

Családi programok a Zalakarosi Fürdőn

Számos gyerekprogrammal készültek a tavaszi szünet idejére.


2024. március 27., Szerda

Húsvéti utazás az erdei kisvasúttal

A gyerekeket kincskeresés várja Csömödérben.


2024. március 26., Kedd

Idén is várják az Ifjú Kócsagőröket a nemzeti parkok

Az Ifjú Kócsagőr Program 2024-ben már 11. alkalommal nyújt lehetőséget a természet iránt elkötelezett diákoknak.


2024. március 23., Szombat

A világ legjobb strandjai közt a Balaton

A legjobb európai strand csak a 13. helyezést érte el, a „magyar tenger” a 60. lett


2024. március 21., Csütörtök

Különdíjas a magyar csapat a Bocuse d'Or európai válogatóján

A legjobb tál különdíjával jutott tovább a magyar csapat a Bocuse d'Or európai válogatóján.


Ma van az Erdők Nemzetközi Napja

Minden évben más tematika köré szerveződnek az Erdők Nemzetközi Napja programjai, 2024-ben ez az „erdők és az innováció”.


2024. március 19., Kedd

Nagykanizsa mellett pihent meg a halászsas

A gyűrűzése és Nagykanizsára érkezése között majdnem 5 hónap telt el, és légvonalban mérve 869 km távolságot tett meg.


2024. március 05., Kedd

Víz világnapi programok

A szervezők számos pályázatot is hirdetnek, ilyen többek között az óvodásoknak szóló 3D modellkészítő verseny.

#Nagykanizsa

Felbolydul Nagykanizsa

Felbolydul Nagykanizsa

2024. április 25. - Kanizsa

Katonai eskü az Erzsébet téren

Katonai eskü az Erzsébet téren

2024. április 25. - Kanizsa

48 óra

48 óra

2024. április 23. - Vélemények

Az ÉVE lemondott a városáról?

Az ÉVE lemondott a városáról?

2024. április 23. - Kanizsa

A bölcsődék napja

A bölcsődék napja

2024. április 22. - Kanizsa

Egy belső vizsgálat eredményei

Egy belső vizsgálat eredményei

2024. április 19. - Kanizsa

+