Gyerekek hímes tojásokkal. Semjénháza (Zala m.), 1958. (Fotó: Kerecsényi Edit)
Az egész magyar nyelvterületen a húsvéti népszokások legtöbbjénél a tojás, főként a díszített, a hímes tojás a szokások elengedhetetlen tartozéka.
Nagykanizsa környékén a hímes tojás kétszer kap fontos szerepet: először vasárnap délután, amikor a keresztszülők vagy szomszédok ajándékozzák, másodszor húsvéthétfőn vagy a húsvétot követő ún. mátkáló vasárnap. Ekkor a fiatal lányok cserélnek legkedvesebb barátnőjükkel hímes tojást, ezzel életre szóló barátságot (mátkaságot, komaságot) fogadva egymásnak.
Általános szokásként élt/él Zalában és Somogyban, hogy a keresztszülők húsvétkor megajándékozzák keresztgyermekeiket. A 20. század első évtizedeiben ez az ajándék rend szerint hímes tojás és alma. A legszebb almákat már ősszel félretették erre az alkalomra. A két világháború közötti időszakban a tojás mellé gyakran került narancs, vásári mézesbáb, apró csokoládé, az 1960-as évektől játék, könyv, dísztárgy is. Kiskanizsán egyik évben a keresztanya látogatta meg keresztgyerekét, másik évben fordítva. Zalaváron fehérrel hímzett „pirostojásos kendőben” vitte a keresztanya az egyszínűre festett tojást.

Fiatal leány húsvétra készített hímes tojásokkal. Semjénháza (Zala m.), 1958. (Fotó: Kerecsényi Edit)
A húsvéti tojásból a locsolásért adott jutalom, szerelmi ajándék csak a későbbiekben lett - a locsolkodás csak az 1930-as években vált általánossá. Némely helyen húsvétkor a lányok vesszőzése volt szokásban. Tótszerdahelyen vízzel és korbáccsal jártak a fiúk, minden háznál megkorbácsolták és megöntözték a lányokat.
Háromszorhímes tojások
A szomszédos somogyi falvakban a szokásostól eltérő fekete színű tojásokat is készítettek az asszonyok. A sötét alapból emelkedtek ki a zöld, illtve piros színű minták. A kétszer, illetve háromszorhímes elnevezés a szín és a festés három fázisából adódik. Véséről, Inkéről, Csurgóról, Letenyéről és Lábodról kerültek e különös technikájú húsvéti alkotások a Thúry György Múzeum gyűjteményébe.

Asszonyok háromszorhímes tojásokkal. Vése, 1961 (Fotó: Kerecsényi Edit)
Először a tojás kerületén és közepén viasszal mintákat rajzoltak, majd zölddel színezték a leveleket. A zöld tintával megfestett mintákat viasszal „lefedték,” hogy a hím zöld maradjon alatta. Miután a minta zölden maradó részeit viasszal lefedték, meleg piros festékbe mártották. A pirosra festett tojást száradás után forró viasszal lefedték: a mintának az a része maradt piros. A tojást feketére festették, amihez a festéklé a kovácsműhely üllője alatt összesöpört vasszemét felfőzésével készült. Ebben a fekete lében készre főzték a tojást. Végül kivestték, langyosra hűtötték, és puha ronggyal letörölték: a viasz lejött róla és a fekete alapon a piros, zöld minta szépen mutatott.
(Forrás: Thúry György Múzeum)
November 2-án, vasárnap Nagykanizsán a Zsinagógában a Nagykanizsai Zsidó Örökség Programsorozat keretében két előadása kerül sor.
Egy nap Ungváron Sütő Andrással, aki hisz abban, hogy a színház gyógyít, hisz nem más, mint találkozás – önmagunkkal és egymással.
A magyar nyelv nem csupán kommunikáció, hanem szívünk közös hangja.
Különleges napot töltött együtt a nagykanizsai Bolyai-iskola 7.a osztálya Budapesten.
Az MMA oklevele nemcsak egy pályát, hanem egy életre szóló szolgálatot díjaz: a közösségért, a tanítványokért és a zene iránti hűségért végzett munkát.
A tárlat a Magyar Festészet Napja alkalmából nyílt.
Az indoklás szerint az írót „apokaliptikus rémület közepette is a művészet erejét megerősítő, látomásos életművéért” ismerték el.
Az alfa-generáció újra felfedezi a valóságot – a digitális tér után jön a lelki egyensúly kora, vallja a nagykanizsai kötődésű Kepe Nóra.
Varga Márta korábbi kedvelt tevékenységét, a csuhézást nyugdíjba vonulása után sikerült kiteljesíteni, ennek eredménye a tárlat anyaga.
A kiállított borotvatartó nagyon hasonlít a Néprajzi Múzeumban lévő spanyolozott sótartóhoz, amelyet Nemespátrón gyűjtöttek.
A Reformátusok Lapjának legújabb számában a galamboki református gyülekezet mutatkozik be.