(Illusztráció: Pixabay)
Nagyobb lendülettel indult újra a nemzetközi turizmus a járványügyi korlátozások feloldása után, mint amikor abbamaradt, 2019-ben. A jegyárak növekedése sem tartja vissza az utazni vágyókat, olyannyira, hogy a légiközlekedési ágazat nem tud lépést tartani a megugró kereslettel. Egyre több járatkéséssel számolnak.
Kígyózó sorokkal, rendszeres járattörlésekkel és elveszett bőröndök tömkelegével szembesülhetnek az utazók az európai reptereken, és a jövő sem tűnik túl fényesnek. Az Air Council International – a repülőterekkel foglalkozó európai kereskedelmi testület – várakozásai szerint elkerülhetetlenek lesznek nyáron a késések az európai repülőterek kétharmadán, sőt várhatóan az őszi-téli időszakig sem oldódhat meg a probléma.
A jegyárak növekedése sem tartja vissza az utazni vágyókat
Ahogy egyre több ország oldja fel a koronavírus-járvány miatti beutazási korlátozásait, kezd visszaállni a repterek forgalma a 2019-es szintre. A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) adatai szerint áprilisban a légi közlekedés iránti összkereslet utaskilométerben vagy RPK-ban mérve – ami a fizető utasok által megtett kilométerek számát veszi alapul – közel 80 százalékkal nőtt 2021 áprilisához képest.
Sőt az Európa és Közép-Amerika, valamint a Közel-Kelet és Észak-Amerika közötti útvonalon már meg is haladta a világjárvány előtti szintet.
Bár a magas kereslet, a megemelkedett sugárhajtómű-üzemanyag-árak és az, hogy kevesebb a gép az égbolton, megemelte a repülőjegy árakat, de úgy tűnik, hogy ez nem tartja vissza az utazni vágyókat.
Nincs elegendő személyzet a járvány alatti elbocsátások miatt
A kereslet megugrása hatalmas fordulatot jelent az ágazatban, amely a koronavírus következtében bevezetett bezárások miatt 2020-ban több mint 230 milliárd dollár veszteséget könyvelt el, aminek nagyobb részét a légitársaságok állták.
A gyors fellendülés azonban újabb fejfájást okoz az iparágnak, hogy elegendő személyzetet gyűjtsön az utasáradat kiszolgálására, hiszen a repterek és a földi kiszolgálók létszáma meglehetősen megfogyatkozott a járvány alatt, ahogy a forgalom összeomlása miatt nagy létszámleépítések voltak.
Jobb munkakörülményeket és magasabb béreket követelnek az alkalmazottak
Ezenkívül Európa számos országában jelenleg is sztrájkolnak a légiközlekedési alkalmazottak, jobb munkakörülményeket és magasabb béreket követelve.
Múlt héten a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren több mint 100 járatot töröltek, miután a munkavállalók szakszervezete sztrájkot hirdetett.
Több olaszországi repülőtéren is hasonló helyzet alakult ki, miután a légiforgalmi irányítók és a légiutas-kísérők 24 órás sztrájkba kezdtek. A Scandinavian Airlines pilótái is sztrájkot hirdettek június végére Norvégiában, Svédországban és Dániában fizetési problémák miatt.
A Unite repülési szakszervezet tisztje, Oliver Richardson szerint az iparág azt aratja, amit vetett, hiszen nem csupán a létező gazdasági modell nem volt képes tisztességes és fenntartható munkahelyeket teremteni, de ezt még tetézi néhány munkaadó magatartása is, akik elmondása szerint a világjárvány idején opportunista módon megnyirbálták a munkahelyeket, csökkentették a fizetéseket és a feltételeket. Nyilatkozatában az ACI Europe egyetértett, hogy az alacsony fizetés és a munkakörülmények megnehezítik a toborzást, valamint
a köztudottan hosszú, akár 16 hetes biztonsági átvilágítás is ellehetetleníti a gyors munkaerőfelvételt.
Ennek segítésére a brit kormány lehetővé tette az új alkalmazottak képzésének megkezdését már az ellenőrzések befejezése előtt.
A repterek kétharmada számol a járatkésések számának növekedésével
Azonban tekintettel a rendszeres létszámhiányra, a legtöbb repülőtér – különösen a nagyobbak – szerint az egész nyarat áthatják majd ezen problémák és elkerülhetetlenül rontják az utazási élményt.
Az új felmérésben egy apró optimista jel azért van: bár a repterek kétharmada szerint növekszik majd a járatkésések száma, csak 16 százalékuk számít a járattörlések szaporodására is.
Ugyanakkor mind tisztában vannak a hátra lévő munkával, így az európai repülőterek 35 százaléka szerint a repülőtéri és földi kiszolgálási személyzet hiánya hatással lehet működésükre a nyári szezonon túl is. Az iparág vezetői így arra kérték a légitársaságokat, hogy módosítsák menetrendjüket a forgalmi csúcsok csökkentése érdekében, és több reptér napi korlátot is szabott a járatszámra. A hónap elején a német Lufthansa légitársaság így mintegy 900 belföldi és európai rövid távú járatot törölt a frankfurti és müncheni csomópontokon júliusra vonatkozóan.
Tippek a várakozási idő mérséklésére és a járattörlések elkerülésére
A repülőtereken tapasztalható fennakadások miatt az utazókat arra kérik, hogy ha esetleg még nem foglalták le járatukat, lehetőség szerint inkább kisebb, kevésbé forgalmas reptereket válasszanak, valamint olyan társaságot nézzenek, amely több járatot is indít az úti célra, ha mégis törölnék vagy túlfoglalnák a kiválasztott gépet.
Javasolják, hogy érkezzenek nagyon korán, akár három, négy órával is hamarabb reptértől függően, hiszen hosszú sorokra kell számítani a biztonsági átvizsgálásnál, a légitársaságok bejelentkezésénél és a poggyászok leadásánál is.
A biztonsági ellenőrzéssel kapcsolatban még kiemelték, hogy mindenképpen megfelelően csomagolják be a kézipoggyászokat, tartsák külön az elektronikát és a folyadékokat a gyorsabb átvizsgálás érdekében, hiszen nagyon sok időt elvisz az ellenőrzőpontokon, ha illetéktelen tárgy kerül a táskába és nem tartják be az egyéb előírásokat sem.
Amennyiben a poggyászt külön adják fel, mindenképpen csomagolják be a legfontosabb dolgokat, gyógyszereket és egy tartalék ruhakészletet a kézipoggyászba arra az esetre, ha a poggyászok nem érkeznének meg időben vagy egyáltalán nem jutnának el az úti célra, ami sajnos nem ritka most nyáron a létszámhiány miatt.
A reptéren töltött hosszú órákra ajánlják, hogy öltözzenek fel kényelmesen, töltsék fel a telefonokat és laptopokat, valamint vigyenek magukkal nassolnivalót, hordozható töltőt, fülhallgatót és könyvet, hogy kellemesebben teljen a várakozás. Az amszterdami repülőtér azt is kéri, hogy vigyenek magukkal kabátot, mivel a terminál épületén kívül is elnyúlhat a várakozási idő.
Javasolják, hogy töltsék le a légitársaság mobil applikációját is, hogy azonnal megkapják a legújabb frissítéseket a járatukkal és a várakozási idővel kapcsolatban. Ha késne, vagy törölnék a járatot, az alkalmazásban általában azonnal küldenek értesítőt.
Továbbá a kiszámíthatatlan indulási idő miatt kérik, hogy hagyjanak elegendő időt az átszállásra, ha nem közvetlen járattal utaznának.
Mit tehetünk, ha törlik a járatunkat? Mikor tekintünk egy járatot töröltnek?
Ha a reptéren derül ki, hogy a járat indulása a következő napra tolódik, akkor késés történik. Ha azonban az eredeti járatszám helyett más számot kap a járatunk, vagy egyáltalán nem ajánlanak fel másik járatot, akkor törlésről beszélünk.
Törlés esetén a légitársaság köteles kártalanítást fizetni és segítséget nyújtani az utasoknak.
Ellátást is kell biztosítaniuk az utasoknak: a várakozási idővel arányosan étkezést és frissítőket, szállodai elhelyezést ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás válik szükségessé. Szállítást a szállás és a reptér között, két telefonívást, vagy email küldését.
Akkor válik valaki jogosulttá kártérítésre, ha:
Bizonyos helyzetek felmenthetik a légitársaságot a kártalanítás fizetése alól:
Amennyiben másik repülőtérre érkezik a járat:
a légitársaságot terheli az átutazás költsége, így ilyenkor érdemes eltenni a taxi számlát, busz- vagy vonatjegyet és azok számláit.
(Forrás: hirado.hu)
Nincs terve a hétvégére? Adunk pár ötletet.
December 27-31. között élő zenés estek, kézműves vásár és szórakoztató programok várják az érdeklődőket a Karos Korzón.
Nézzük, milyen programkínálatból válogathatunk a hétvégén!
Nincs terve a hétvégére? Adunk pár ötletet.
Több mint negyedével nőtt idén a Lyme-kórral regisztrált esetek száma.
Nincs programja a hétvégére? Mutatunk párat.
Elképzelhető, hogy idővel valóban „magyar tengerként” hivatkozhatunk majd a Balatonra…
Nincs programja a hétvégére? Mutatunk párat.
A hirtelen jött lehűlés, az ezzel járó csapadékos időjárás alaposan próbára teszi a hosszú vándorútra készülő molnárfecske és füstifecske állományt.
Mesebeli torta, melyben Kovács Alfréd váci cukrász gyermekkorának meghatározó ízei fogócskáznak.
A Perseidák meteorraj maximuma idén augusztus 12-én 16 órára esik, de már vasárnap estétől érdemes az eget kémlelni.