Hazai - 2020. augusztus 19., Szerda
#Aranyvonat #Szent Jobb #ereklye #Szent István napi ünnepek #államalapítás #augusztus 20. #vasút #történelem #MÁV

Újra látható lesz a legendás Aranyvonat

Újra látható lesz a legendás Aranyvonat

Az Aranyvonat Ereklyeszállító díszkocsihoz hasonló vasúti jármű rekonstrukciója sehol a világon nem készült (A kép forrása: https://www.facebook.com/vasuttortenetipark, fotó: Kardos Judit/MNM)

Augusztus 20-án, a Magyar Vasúttörténeti Parkban mutatják be az immáron évtizedek óta tervezett, és az elmúlt öt év alatt rekonstruált Aranyvonat szerelvényét. A látogatók ekkor ingyen nézhetik meg az újjáépített járművet, amely egyszerre felel meg a mai vasúti közlekedési szabványoknak és a történelmileg hiteles rekonstrukciós elvárásoknak.

1938-ban, Szent István király halálának 900. évfordulója alkalmából az uralkodói ereklyét, a Szent Jobbot a köznyelv által Aranyvonatnak hívott vasúti kocsin vitték országos körútra. Az II. világháború végén elpusztult egykori ereklyeszállítót most újra régi pompájában láthatják az érdeklődök.

Az ereklyeszállító díszkocsi rekonstrukcióját a Budakeszi Kultúra Alapítvány és a Magyar Koronaőrök Egyesülete kezdeményezte 2010-ben. Az ügyet 2015-ben a magyar kormány is felkarolta, és a Magyar Nemzeti Múzeumot bízta meg a rekonstrukció elkészítésével. A tervezésben a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és a Vasúttörténeti Park is részt vett.

Az Aranyvonat Ereklyeszállító díszkocsi rekonstrukciójának alapját egy 1900-ban készült vasúti kocsi alváza alkotja, amelyet a MÁV Zrt. kezdeményezésére az Örökségvédelmi Hatóság 2017-ben védetté nyilvánított (A kép forrása: https://www.facebook.com/vasuttortenetipark, fotó: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár, Magyar Esemény 1945-ig)

„Rendkívüli eredménynek, egyben a magyar vasúttörténet egyik mérföldkövének értékelhetjük az Aranyvonat rekonstruálását, hiszen ezzel egyedülálló értéket közvetíthetünk az utókor számára. A munkafolyamat igazán izgalmas részleteket rejtett magában, a korhű belső tér kialakításához például az eredetire nagyon hasonlító, és a Vasúttörténti Parkban ma is látható, Da 6404-es, úgynevezett Dreher-kocsit használtuk fel. Büszkén mutatjuk be a látogatóknak augusztus 20-án, és persze a kocsi első útját is izgalommal várjuk”, mondta el Schvéd Norbert, a Vasúttörténeti Park vezetője.

A rekonstrukció a hosszútávú és rugalmas hasznosíthatóság érdekében úgy készült, hogy a díszkocsi ne csupán helyhez kötött kiállítási tárgyként funkcionáljon, hanem mozgatás, illetve a vasúti forgalomba való bekapcsolódás révén országszerte és széles körben ismertté válhasson, bemutatható legyen.

A feladat világszinten is egyedülálló volt, hasonló újraépítésre még sehol nem került sor, hiszen a korabeli építési sajátságok mellett a modern vasúti közlekedés szabályait is figyelembe kellett venni a munka során.

Aprólékos, történeti forrásokra épülő szemlélet határozta meg a több évig tartó munkafolyamat egészét. Napjainkban, amikor a vasúti kocsik sorozatgyártásban készülnek, rendkívüli kihívást és egyúttal sikert jelentett a minden megoldásában egyedi, korabeli és modern műszaki megoldásokat egyaránt alkalmazó ereklyeszállító díszkocsi kivitelezése, a mai biztonsági elvárásoknak és szabványoknak is megfelelő, de mégis a korabeli kialakításhoz hű anyagok megtalálása, bizonyos kézműves technikák rekonstruálása, újratanulása.

A dísztér koncepciótervének kialakítása egykori tervezőjének, Urbányi Vilmos korabeli elképzeléseinek szellemiségében készült (A kép forrása: https://www.facebook.com/vasuttortenetipark, fotó: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár, Magyar Esemény 1945-ig)

A rekonstrukció szempontjából a legfontosabb a díszkocsi központi tere volt, amelyben egykor az ereklyét helyezték el. Terveit Urbányi Vilmos készítette, aki az 1938-as Eucharisztikus Kongresszus kültéri rendezvényeinek díszítéséért is felelt. A dísztér koncepciótervének kialakítása során ezért nagy figyelmet fordítottunk arra, hogy ha azt minden részletében nem is tudjuk pontosan rekonstruálni, szellemisége megfeleljen Urbányi korabeli elképzeléseinek. A fekete-fehér fényképek is érzékeltették ennek a teljes egészében kárpitozott teremnek egykori pompáját, amely azonban éppen egyszerűségéből, a díszítés visszafogottságából, a különböző anyagokkal való játékból eredt. A kárpitozás színeit az egykori sajtóbeszámolók alapján és korabeli miseruhák segítségével határoztuk meg” – foglalta össze a Magyar Nemzeti Múzeum projektmenedzsere, Mészáros Balázs.

Az eredeti vasúti kocsi a Magyar Államvasutak Dunakeszi Főműhelyében készült, és most ennek utódvállalata, a Dunakeszi Járműjavító Kft. végezte a rekonstrukció tervezési és kivitelezési munkáit. A majdnem 100 éves vállalat történetében különleges kihívást jelentett az ereklyeszállító újjáépítése, amit azzal is kifejezésre juttattak, hogy a díszkocsi augusztus 12-én tartott „búcsúztatóján” a vállalat 206, a munkában részt vett dolgozója díszes, névre szóló emléklapot kapott.

A Szent Jobb ereklyeszállító díszvagon az Aranyvonat augusztus 20-i ünnepélyes bemutatását követően állandó jelleggel a Vasúttörténeti Parkban lesz látható.

(Forrás: mavcsoport.hu)

Még érdekes lehet ...


2024. november 19., Kedd

Havazás várható a hét vége felé

Aki eddig hezitált, érdemes sietnie a téli gumik felszerelésével.


2024. október 30., Szerda

Újabb attrakciókat terveznek a Zalakarosi Fürdőn

Az egyhetes őszi iskolai szünetre is számos programmal készültek.


2024. október 09., Szerda

Lezárták az M7-est a horvát határ előtt

Félpályás zárásokra, forgalomterelésre és sebességkorlátozásra kell számítaniuk a közlekedőknek.


Szigorodtak az előírások az építészetről szóló törvényben

Teljesen átalakul a tervezési, engedélyezési és kivitelezési szabályrendszer.


2024. szeptember 17., Kedd

Példaemberek munkáját ismerte el a Zala Vármegyei Közgyűlés

Ezúttal nyolcan vehettek át elismerést, köztük Horváth Zoltán, Tófej polgármestere és Nagy Ottó.


2024. szeptember 16., Hétfő

Ismét elnyerte az Érték és Minőség Nagydíjat a Zalakarosi Fürdő

A Zalakarosi Fürdő 2023 után kapta meg ismét az elismerést.


2024. augusztus 30., Péntek

Meghosszabbítják jövő csütörtökig a másodfokú hőségriasztást

Utoljára 2015-ben fordult elő, hogy szeptemberre is kitartott a hőség.


2024. augusztus 29., Csütörtök

Tovább tombol a kánikula, az egész országra kiadták a figyelmeztetést

A legmagasabb nappali hőmérséklet Nagykanizsán 32 és 36 fok között alakul.


2024. augusztus 24., Szombat

Ismét másodfokú hőségriasztás lépett életbe

Az országos tisztifőorvos az ország egész területére augusztus 24-én, szombaton nulla órától augusztus 30-án, pénteken 24 óráig rendelte el a hőségriasztást.


2024. augusztus 13., Kedd

Szerdától harmadfokú hőségriasztás lép érvénybe

Az országos tisztifőorvos a korábban elrendelt hőségriasztását szerda 0 órától harmadfokúra emeli, és vasárnap 24 óráig meghosszabbítja.


2024. augusztus 11., Vasárnap

Másodfokú hőségriasztás lépett életbe

Az országos tisztifőorvos a másodfokú hőségriasztást augusztus 11-étől, vasárnaptól augusztus 16., péntek éjfélig az ország egész területére rendelte el.

#Nagykanizsa

A nemzeti konzultáció kapcsán

A nemzeti konzultáció kapcsán

2024. november 19. - Kanizsa

Az olvasókör alapításának évfordulóján

Az olvasókör alapításának évfordulóján

2024. november 19. - Kultúra

Újborokat értékeltek

Újborokat értékeltek

2024. november 19. - Kanizsa

Szemtanúk jelentkezését várja a rendőrség

Szemtanúk jelentkezését várja a rendőrség

2024. november 19. - Kék hírek

Elkezdték kipostázni a kérdőíveket

Elkezdték kipostázni a kérdőíveket

2024. november 17. - Kanizsa

Hétvégi programajánló

Hétvégi programajánló

2024. november 15. - Érdekes

Káderek, kegyeltek és hatalom-átmentők

Káderek, kegyeltek és hatalom-átmentők

2024. november 13. - Kanizsa

Kiégett egy lakás a Rózsa utcában

Kiégett egy lakás a Rózsa utcában

2024. november 10. - Kék hírek

+