1938-ban, Szent István király halálának 900. évfordulója alkalmából az uralkodói ereklyét, a Szent Jobbot a köznyelv által Aranyvonatnak hívott vasúti kocsin vitték országos körútra. Az II. világháború végén elpusztult egykori ereklyeszállítót most újra régi pompájában láthatják az érdeklődök.
Az ereklyeszállító díszkocsi rekonstrukcióját a Budakeszi Kultúra Alapítvány és a Magyar Koronaőrök Egyesülete kezdeményezte 2010-ben. Az ügyet 2015-ben a magyar kormány is felkarolta, és a Magyar Nemzeti Múzeumot bízta meg a rekonstrukció elkészítésével. A tervezésben a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és a Vasúttörténeti Park is részt vett.
Az Aranyvonat Ereklyeszállító díszkocsi rekonstrukciójának alapját egy 1900-ban készült vasúti kocsi alváza alkotja, amelyet a MÁV Zrt. kezdeményezésére az Örökségvédelmi Hatóság 2017-ben védetté nyilvánított (A kép forrása: https://www.facebook.com/vasuttortenetipark, fotó: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár, Magyar Esemény 1945-ig)
„Rendkívüli eredménynek, egyben a magyar vasúttörténet egyik mérföldkövének értékelhetjük az Aranyvonat rekonstruálását, hiszen ezzel egyedülálló értéket közvetíthetünk az utókor számára. A munkafolyamat igazán izgalmas részleteket rejtett magában, a korhű belső tér kialakításához például az eredetire nagyon hasonlító, és a Vasúttörténti Parkban ma is látható, Da 6404-es, úgynevezett Dreher-kocsit használtuk fel. Büszkén mutatjuk be a látogatóknak augusztus 20-án, és persze a kocsi első útját is izgalommal várjuk”, mondta el Schvéd Norbert, a Vasúttörténeti Park vezetője.
A rekonstrukció a hosszútávú és rugalmas hasznosíthatóság érdekében úgy készült, hogy a díszkocsi ne csupán helyhez kötött kiállítási tárgyként funkcionáljon, hanem mozgatás, illetve a vasúti forgalomba való bekapcsolódás révén országszerte és széles körben ismertté válhasson, bemutatható legyen.
A feladat világszinten is egyedülálló volt, hasonló újraépítésre még sehol nem került sor, hiszen a korabeli építési sajátságok mellett a modern vasúti közlekedés szabályait is figyelembe kellett venni a munka során.
Aprólékos, történeti forrásokra épülő szemlélet határozta meg a több évig tartó munkafolyamat egészét. Napjainkban, amikor a vasúti kocsik sorozatgyártásban készülnek, rendkívüli kihívást és egyúttal sikert jelentett a minden megoldásában egyedi, korabeli és modern műszaki megoldásokat egyaránt alkalmazó ereklyeszállító díszkocsi kivitelezése, a mai biztonsági elvárásoknak és szabványoknak is megfelelő, de mégis a korabeli kialakításhoz hű anyagok megtalálása, bizonyos kézműves technikák rekonstruálása, újratanulása.
A dísztér koncepciótervének kialakítása egykori tervezőjének, Urbányi Vilmos korabeli elképzeléseinek szellemiségében készült (A kép forrása: https://www.facebook.com/vasuttortenetipark, fotó: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár, Magyar Esemény 1945-ig)
A rekonstrukció szempontjából a legfontosabb a díszkocsi központi tere volt, amelyben egykor az ereklyét helyezték el. Terveit Urbányi Vilmos készítette, aki az 1938-as Eucharisztikus Kongresszus kültéri rendezvényeinek díszítéséért is felelt. A dísztér koncepciótervének kialakítása során ezért nagy figyelmet fordítottunk arra, hogy ha azt minden részletében nem is tudjuk pontosan rekonstruálni, szellemisége megfeleljen Urbányi korabeli elképzeléseinek. A fekete-fehér fényképek is érzékeltették ennek a teljes egészében kárpitozott teremnek egykori pompáját, amely azonban éppen egyszerűségéből, a díszítés visszafogottságából, a különböző anyagokkal való játékból eredt. A kárpitozás színeit az egykori sajtóbeszámolók alapján és korabeli miseruhák segítségével határoztuk meg” – foglalta össze a Magyar Nemzeti Múzeum projektmenedzsere, Mészáros Balázs.
Az eredeti vasúti kocsi a Magyar Államvasutak Dunakeszi Főműhelyében készült, és most ennek utódvállalata, a Dunakeszi Járműjavító Kft. végezte a rekonstrukció tervezési és kivitelezési munkáit. A majdnem 100 éves vállalat történetében különleges kihívást jelentett az ereklyeszállító újjáépítése, amit azzal is kifejezésre juttattak, hogy a díszkocsi augusztus 12-én tartott „búcsúztatóján” a vállalat 206, a munkában részt vett dolgozója díszes, névre szóló emléklapot kapott.
A Szent Jobb ereklyeszállító díszvagon az Aranyvonat augusztus 20-i ünnepélyes bemutatását követően állandó jelleggel a Vasúttörténeti Parkban lesz látható.
(Forrás: mavcsoport.hu)