Kultúra - 2021. december 06., Hétfő
#Mikulás #hagyomány #vallás #történelem

Püspökből lett Mikulás-varázs

Püspökből lett Mikulás-varázs

Joulupukki, a lappföldi Mikulás (Fotó: MTI/Mohai Balázs)

Kétségkívül az egyik, ha nem a legnépszerűbb szentet a szegények pártfogójaként és önzetlen ajándékozóként ismeri a világ. Eredetének történetét azonban erősen táplálják a legendák.

A katolikus egyház december 6-án emlékezik meg Szent Miklós püspökről, aki nagylelkű és bőkezű felebaráti szeretetével a karácsony előhírnöke. Ez a nap egyben a gyermekek által annyira várt Mikulás-ünnep is.

Már életében szentként tisztelték

A legenda szerint Miklós Kr. u. a harmadik században született az akkor Kis-Ázsia déli részén fekvő Patara városában. Gyerekként árvaságra jutott, érsek nagybátyja felügyelete alatt egy kolostorban nőtt fel, majd később ő maga is a papi hivatást választotta. Később a Patarához közel fekvő Müra városának püspöke elhunyt, és Miklós isteni sugallatra a település felé vette az irányt.

Ott eközben az egyházi méltóságok látomásban parancsot kaptak a Mindenhatótól, hogy azt válasszák meg az új püspöknek, aki a következő hajnalon elsőként tér be a templomba imádkozni – ez az ember Miklós volt. Több mint fél évszázadon át vezette a város keresztényeit az akkor még jobbára pogány világban. Vagyonát a szegények és árvák megsegítésére fordította, a lakosság körében Noel Baba, azaz Ajándékozó Apa néven híresült el. Egyes források szerint december 6-án hunyt el, ezért emléke máig ezen a napon kerül előtérbe.

Több, mint 700 évvel később, 1087-ben a muszlimok feldúlták Mürát, Szent Miklós földi maradványait pedig az itáliai kalmárok Bari városába juttatták. Ereklyéi számára új templomot emeltek a városban, a Szent Miklós-székesegyházat, amely azóta is jelentős keresztény zarándokhely. A kriptát, ahol az ereklyéket őrzik, II. Orbán pápa szentelte fel 1089-ben. Egy török régészcsoport kutatásai szerint azonban könnyen elképzelhető, hogy valaki más csontjait vitték el a 11. században, és Szent Miklós földi maradványai ma is Mürában nyugszanak.

Életmentő ajándék a hajadonoknak

Szent Miklós élete során ott segítette a szegényeket, ahol csak tudta. A hagyomány szerint az egyik tette mégis kiemelkedett a sok közül, annak mintájára vált a gyermekek december eleji megörvendeztetése a keresztény országok szokásává. A történet így szól:

Egy elszegényedett patarai nemesember áruba akarta bocsátani lányai ártatlanságát, hogy pénzre tegyen szert. Miklós, akinek a bűn a fülébe jutott, három egymást követő éjjelen egy-egy erszény aranyat dobott be a nemes ablakán, hogy annak lányai férjhez mehessenek. Az apát furdalta a kíváncsiság, nagyon szerette volna megtudni, ki volt a jótevő. Amikor Szent Miklós harmadjára is visszatért, kileste, majd távozásakor utánafutott és a lábaihoz borulva köszönte meg neki az ajándékot, másnap pedig hálás szívvel mesélte a történteket az embereknek.

Miklóst a hajadonok mellett a kereskedők, a fiúk és a diákok, illetve a tengerészek védőszentjeként is emlegetik. Természetesen mindegyik csoporthoz egy-egy történet is kapcsolódik.

A december 6-ai, Miklós-napi ajándékozás a szent és a gyerekek kiváltságos kapcsolatára épül, ugyanis a legtöbb forrás szerint a püspök nagyon szerette a gyermekeket. Érdekesség, hogy a Miklós-nap eredetileg a karácsonyra készített fel, idővel azonban a lelki készülődést elősegítő szerepe eltűnt és egyre inkább a játék és a tréfa került előtérbe.

Személycsere: Mikulás, Télapó, Santa Claus, Gyed Maroz

A Szent Miklóshoz kapcsolódó ajándékosztás minden keresztény országban ismert. A történészek úgy vélik, hogy mindez már az ókorban is elkezdődött, bár olvasható olyan feltevés is, miszerint a 11. századnál hamarabb nem történt hasonló.

Európában a 16. századtól beszélhetünk a december eleji ajándékozásról, mint szokásról, Magyarországon pedig az 1800-as évek közepe óta örvendeztették meg a gyerekeket, elsődlegesen a polgárság körében.

A magyar gyerekeket a Mikulás vagy a Télapó ajándékozza meg december 6. előestéjén. A gondosan megtisztított csizma, amelybe az ajándék kerül, az ablakban várja a messziről, gyalogszerrel érkező jótevőt, ugyanis az angolszász világban megszokottól eltérően nem a kéményen, hanem az ablakon keresztül közlekedik. Általában gyümölcsökkel és édességgel jutalmazza a jó gyerekeket, de olykor virgácsot is osztogat. Mikulás szikár alkatú, hosszú piros palástot és püspöksüveget hord.

A magyar Mikulás érdekes módon a Miklós név szláv eredetű változatát viseli.

A Szovjetunióban Gyed Maroz, vagyis Fagy apó volt a nagy ajándékozó. Az ő mintájára jelent meg az 1950-es években Magyarországon is a „szocialista” Télapó: egy mindennemű vallásos tartalomtól megfosztott jutalmazó-büntető alak, aki még a karácsonyfa-szállításért is felelt.

A nyugati kultúrában a 16. szazadi protestáns reformáció terjedésével – amely helyteleníti a szentek csodálatát, kultuszát – a Mikulás ünnepe december 6-ról decemeber 25-re tevődött. Így próbálták meg a hangsúlyt Szent Miklósról Jézus felé fordítani, és a szent legendáját elhalványítani, feledtetni. Ebben az időben fejlődött ki a „Christ Kind”, azaz a Jézuska, az ajándékok hozójának neve.

Az egyházi intézkedések ellenére Szent Miklós kultusza továbbra is népszerű maradt, főleg Hollandiában, ahol Sinter Klaas néven volt ismert. A holland bevándorlóknak köszönhetően ebből a névből alakult ki az amerikai kultúra ajándékozója, Santa Claus. Az Újvilág lakói már az 1770-es években feljegyezték a németalföldi telepesek Szent Miklósnak szentelt ünnepét, azonban saját hagyománnyá csak a 19. században vált.

Fontos megjegyezni, hogy az Egyesült Államokban Santa Claus a karácsonyi ajándékot hozza december 25-én. Az amerikai kultúra térhódításának eredménye, hogy Európában, így hazánkban is egyre elterjedtebb a Mikulás megjelenése karácsonykor is.

A szánon közlekedő Télapó motívuma viszont nem Szent Miklóshoz kötődik, még csak nem is a keresztény gondolatvilághoz. A legtöbben úgy vélik, hogy a skandináv és germán mitológiából ered. Az északi népek főistene, Odin a hagyomány szerint ajándékokkal megrakott szekéren száguldott át az éjszakai égbolton. Egy német szokás szerint a gyerekek Odin lovának, Sleipnirnek tettek ki csizmáikban a kémény mellé szalmát és répát, a főisten pedig hálából ajándékokat hagyott benne nekik.

Érdekesség, hogy van, ahol az ajándékot nemhogy nem a Mikulástól, de még csak nem is karácsonykor várják: a spanyol gyerekeket például a háromkirályok örvendeztetik meg vízkereszt napján, január 6-án.

Ha a Mikulás jön, a krampusz is jön

Magyarországon a Mikuláshoz erősen kapcsolódik a krampusz alakja is, aki ajándékosztó útjára is elkíséri a jótékonykodót. Az európai mondavilágban csupán a 17. században kezdték összefonni a két figurát, nem minden területen ugyanolyan formában.

A krampusz a kereszténységben jelen lévő ördögöt, a mindenkori rosszat, a patás démont testesíti meg, de ezt a megfelelést már csak később társították hozzá. Neve a német „krampen”, azaz karom szóból ered, és eredetileg egy pogány hagyomány részét képezhette.

A krampusz mitológiája az Alpok régiójában és a skandináv nyelvterületen a mai napig élénken él, ezeken a helyeken pedig jobbára nem gyermekbarát történetek keringenek a mitikus lényről, amelynek arrafelé komoly hatalma van, és csak lazán kapcsolódik Szent Miklós legendájához.

Míg a germán nyelvű régióban a krampusznak emberhúsra fáj a foga, és a rossz gyermekeket elrabolja, addig Magyarországon már csupán egy virgácsot oszt ki annak, aki az évben rosszul viselkedett.

Hollandiában például ezzel ellentétben a krampuszok, akiket Fekete Pétereknek (Zwarte Piet) neveznek, inkább udvari bolondokra, mint ördögszerű lényekre hasonlítottak. A feketére festett, afrofrizurás, kicsit buta és megalázkodó figurák jelenlétét pár évvel ezelőtt betiltották az országban, ugyanis a kormány szerint kigúnyolták az afroamerikaiakat.

Volt egyszer egy Miklós-járás

A Miklós-napi ajándékozás inkább városi szokás, amely a városi polgárságtól a falusi értelmiség közvetítésével jutott el a parasztságig csupán az 1930-as, 40-es években. A Miklós-napi alakoskodó szokások viszont az eredeti vidéki hagyomány részét képezték. Hazánkban a középkori eredetű Mikulás-járás inkább diákszokás volt.

A Szent Miklós püspöknek és kíséretének felöltözött diákok fölkeresték a gyerekes házakat: a kisgyerekeket imádkoztatták, vizsgáztatták, majd tudásuk szerint jutalmazták vagy virgáccsal fenyítették őket. Valamely helyen az alakoskodók ajándékot is kaptak a háziaktól.

Piros, lila, kék vagy zöld?

A Mikulások korábban kinézetre sosem voltak egységesek. Az eredeti legenda szerint Szent Miklós hosszú püspöki palástot viselt, leggyakrabban piros színűt. A palást a piroson kívül azonban lila, kék vagy zöld is lehetett, ezért lehetséges, hogy a különböző kultúrákban is teljesen eltérő ruhában jelent meg a jótevő alakja.

Gyed Maroz kezdetben fehér ruhát viselt, csakúgy, mint a belarusz és a szlovén Télapó. A német Mikulást leggyakrabban zöld lepelben ábrázolták, a klasszikus bajor Télapót pedig fekete-fehérben. A Görögországban december 31-én kopogtató Szent Vazul 200 évvel korábban a balkáni ország nemzeti színeiben, vagyis kék-fehérben szerzett örömöt a gyerekeknek. Nyugaton leginkább lila püspöki palást terjedt el.

A Mikulás-ábrázolások egységesülése már amerikai mintára terjedt el a világban. Ott is sokáig élt a piros, kék, zöld vagy lila palástot viselő püspök alakja, ám Louis Prang bostoni nyomdász, litográfus a 19. század végén nagy példányszámban kezdett képeslapokat nyomtatni, amelyeken Santa Claust piros ruhában ábrázolta. Ettől kezdve az Egyesült Államokban ez a szín vált általánossá.

A túlsúlyos, pirospozsgás, fehér szakállú, rövid bundát és bő nadrágot viselő, teli zsákot cipelő alak viszont csak 1931-ben, a Coca-Cola Company üdítőital-gyártó megbízott reklámgrafikusának, Haddon Sundblomnak a fejéből pattant ki egy téli üdítőital-kampány megformálásának keretében.

Igaz, már száz évvel korábban, 1822-ben Celment Clarke Moore amerikai író, költő és professzor már megjelentetett egy verset, ami Szent Miklós látogatásáról szólt, és annak illusztrációjában a Mikulást a skandináv mitológia pocakos manószerű lényként ábrázolja, amint szánkóját nyolc rénszarvas húzza.

Narancs, mandarin, dió és mogyoró

December 6-ának sztárjai a gyerekek körében kétségkívül a mikuláscsomagok, amelyek mélye jobbnál jobb finomságokat rejt. Míg a 20. századtól kezdve egyre inkább a csokoládétermékek kerültek előtérbe, addig korábban legalább ekkora szerepet játszottak a citrusok és a diófélék is. Még ma is lapul egy-egy illatos narancs vagy mandarin, illetve egy marék mogyoró vagy dió is a csomagok mélyén. De honnan ered ez a szokás?

A hagyomány szerint ugyanúgy, ahogy az ajándékozás motívuma is, Szent Miklós leghíresebb tettéhez kapcsolódik. Egy konkrétabb verzió szerint Miklós a három erszény aranyat, amelyet az elszegényedett nemesember lányainak adományozott, az ablakon keresztül dobta be. Az erszények a lányok harisnyájában kötöttek ki, amelyeket a tűz fölé akasztottak száradni. A fénylő héjú narancs ennek az aranynak a szimbóluma.

Egy másik elmélet szerint a narancs- vagy mandarinosztás az 1933-ig tartó nagy gazdasági világválság idejére vezethető vissza. A válság idején a hatalmas munkanélküliség miatt annyira nem volt pénzük a családoknak ajándékra, hogy a két citrusféle szinte luxuscikknek, ezáltal igazi ajándéknak számított, sokak szerint pedig azok gerezdjei magát az osztozást jelképezik.

A mikuláscsomagba rejtett dió már ennél egy kicsit általánosabb jelentéssel bír: itt a család szimbóluma. Ha a diót pont félbe törjük, akkor a közepében megtaláljuk a két egymást ölelő alakot, a nőt és a férfit, illetve az ölelésükből születő gyermeket.

Hol lakik az igazi Mikulás?

A kultusz fejlődésével előbb-utóbb a Mikulás lakhelyével kapcsolatos találgatásoknak is tényalapot kellett szolgáltatni. Mivel a korábbi leírások, rajzok alapján a Télapó hóval borította tájon él, ahol megfigyelhető a sarki fény és ahol rénszarvasok élnek, így a lakhelyét illetően csak néhány eshetőség jöhetett szóba.

A legenda szerint a finn Mikulás, azaz Joulupukki Észak-Finnországban (Lappföldön), az északi sarkkör melletti Korvatunturi-felföldön él, itt található birodalmának központja is, a Mikulásfalu, amely az év minden napján várja a látogatókat.

A finn télapó évente járja a világ városait, ajándékokat osztogatva a gyermekeknek. Jó pár alkalommal Budapestre is ellátogatott már, és ez idén sem lesz másképp, december 6-án a Vörösmarty téri karácsonyi vásárban találkozhatunk vele.

(Forrás: hirado.hu)

Még érdekes lehet ...


2024. november 19., Kedd

Az olvasókör alapításának évfordulóján

Elismerésben részesültek az Árvácska dalkör férfi tagjai.


2024. november 07., Csütörtök

Megújultak a pákai könyvtár belső terei

A fejlesztés a Zala vármegyei kistelepülési szolgáltató rendszer támogatásával valósult meg.


2024. október 24., Csütörtök

A nemzeti múzeum kincseit rejti a konténer

November 10-ig látogatható a különleges kiállítás.


2024. augusztus 22., Csütörtök

Letenyei szervezésben emlékút a világháborús helyszínekre

Zalai vonatkozású világháborús helyszínekre szerveztek emlékutat Letenyéről.


2024. július 16., Kedd

Kellemes nyári esték a Karos Korzón

Zalakaroson Nyári estek címmel indult zenés sorozat a Karos Korzón.


2024. június 30., Vasárnap

Hálaadó istentisztelet Galambokon

160 éves a település református temploma.


2024. június 26., Szerda

Hagyományőrzés és közösségteremtés

A Nemzeti Művelődési Intézet által támogatott szakkörökön készült alkotásokból nyílt kiállítás Zajkon.


2024. június 25., Kedd

Vesszőfonó tábor gyerekeknek

Három település önkormányzata szervezi.


2024. június 24., Hétfő

Kiállítás nyílt Lasztonyán

Az elmúlt hétvégén ünnepélyes keretek között nyitották meg a kézműves szakkörök kiállítását a településen.


Múzeumok éjszakája Nagykanizsán

A Thúry György Múzeumban kincskereső kalandtúrával kezdődött az ingyenesen látogatható rendezvénysorozat


2024. június 21., Péntek

Dzsessz-zenés tárlatvezetés a múzeumok éjszakáján

Szombaton 16 órától kezdődnek a programok, a hivatalos megnyitót pedig 17 órakor tartják.

#Nagykanizsa

A nemzeti konzultáció kapcsán

A nemzeti konzultáció kapcsán

2024. november 19. - Kanizsa

Az olvasókör alapításának évfordulóján

Az olvasókör alapításának évfordulóján

2024. november 19. - Kultúra

Újborokat értékeltek

Újborokat értékeltek

2024. november 19. - Kanizsa

Szemtanúk jelentkezését várja a rendőrség

Szemtanúk jelentkezését várja a rendőrség

2024. november 19. - Kék hírek

Elkezdték kipostázni a kérdőíveket

Elkezdték kipostázni a kérdőíveket

2024. november 17. - Kanizsa

Hétvégi programajánló

Hétvégi programajánló

2024. november 15. - Érdekes

Káderek, kegyeltek és hatalom-átmentők

Káderek, kegyeltek és hatalom-átmentők

2024. november 13. - Kanizsa

Kiégett egy lakás a Rózsa utcában

Kiégett egy lakás a Rózsa utcában

2024. november 10. - Kék hírek

+