Érdekes - 2020. augusztus 20., Csütörtök
#Libegő #jubileum #kötélvasút

Lehetne puszivasút, fotellift vagy gyönyörszék is

Lehetne puszivasút, fotellift vagy gyönyörszék is

Libegő a Zugligeti úton 1975-ben (Forrás: Fortepan/Urbán Tamás)

Ötven éve, 1970. augusztus 19-én adták át a budai Libegőt (hivatalos nevén Jánoshegyi Légpályát), amelyet a közönség másnaptól, augusztus 20-tól vehetett igénybe.

A kötélvasút tervét az 1930-as években ifj. Hantos István mérnök fogalmazta meg, aki üzleti lehetőséget látott abban, hogy megkönnyítse a gyalogszerrel másfél órás feljutást a János-hegyre. Hantos úgy vélte, a beruházás tíz év alatt megtérülhet, és további bevételekre lehet számítani a felső végállomásnál fekvő ingatlanok értékesítéséből. 1939-re az engedélyeket is megszerezte, de a második világháború kitörése keresztülhúzta számításait.

Az ötlet a harcok elcsitulta után sem merült feledésbe, sőt a Hármashatár-hegyre, a Kis-Svábhegyre és a Sas-hegyre vezető egész pályahálózat gondolata is felvetődött.

Pénz azonban nem volt rá, és miután a hegycsúcsokat katonai területté nyilvánították, szóba sem jöhetett megközelítésük a nagyközönség számára.

A főváros XII. kerületi tanácsa csak 1967-ben határozott kötélvasút létesítéséről, a tervezéssel az UVATERV-et bízták meg. A tervezők több lehetőséget vizsgáltak meg, és főleg gazdasági okokból az egyköteles, kabinos vagy ülőszékes kialakítás mellett döntöttek, végül az iker-ülőszékes megoldást fogadták el. Az alsó állomás a Zugligeti út – Csiga út sarkára (az egykori 58-as villamos, ma a 291-es busz végállomása közelébe) került, a felső állomás esetében a János-hegyi platót választották a hegy tetejével szemben.

A 25 millió forintos építkezés 1969. március 24-én kezdődött, a fővállalkozó az Országos Bányagépgyártó Vállalat volt. A Tatabányai Szénbányászati Vállalat által gyártott acél oszlopokat felülről, csörlő segítségével szánokon eresztették a helyszínre, a kötelet Ausztriából szerezték be, a pálya vonalában két épületet kellett lebontani.

A kötélpálya nevére kiírt pályázatra tízezernél is több javaslat érkezett, többek között

a Hegyi-kopter, a Puszivasút, a Fotellift, a Gyönyörszék, az Űrbusz, a Jánoshegyi Zümmögő, vagy a Huza-vona, a bírálók tetszését azonban a Libegő nyerte el.

A pályázat révén az új közlekedési eszköz belekerült a köztudatba, és hamar megkedvelték a budapestiek, már az első tíz évben négy és félmillióan utaztak rajta.

A Libegő két állomása a Pest megyei Közúti Építők Vállalat kivitelezésében épült, az alsó 228 méteres, a felső 490 méteres magasságon fekszik a főváros legmagasabb pontja, az 529 méter magas János-hegy csúcsa közelében. Az itt lévő hajtómű mozgatja a végtelenített, 2600 méter hosszú kötelet, amelyen 102 kétüléses függőszék szállítja az utasokat.

Az alsó és felső állomás közti 1041 méteres távolság megtétele, a 262 méter szintkülönbség leküzdése 5,4 km/órás sebességgel 12-13 perc, a kapacitás óránként 500 utas irányonként. A kötél 15 tartó- és két lenyomó-oszlop gumibetétes görgői közt halad. A kocsikból páratlan kilátás nyílik a tájra és a városra.

A Libegőt 1976. december 31-ig a kerületi tanács üzemeltette, ezután a Budapesti Közlekedési Vállalat vette át. Az üzemeltetési jog – egy magáncéggel kötött tízéves bérbeadási szerződés lejártával – 2010-ben került vissza a BKV-hoz. Az éves kihasználtság 15 százalékos, ám nyáron elérheti a 100 százalékot is. A Libegő egész éven át, napközben üzemel, a nyári időszakon kívül rendszeresen tartanak üzemszünetet.

A Libegő Budapest legbiztonságosabb közlekedési eszközének számít, szerkezetét rendszeresen felülvizsgálják, ilyenkor kicserélik a csapágyakat és görgőket, és ha kell, rövidítenek a megnyúló kötélen.

A kötelet mozgató villanymotor mellett tartalék erőforrás is rendelkezésre áll, így áramszünet esetén sem áll le a pálya. Idén a járványügyi veszélyhelyzet idején a kényszerű üzemszünetet kihasználva felújították a hajtásrendszert.

A Libegő megnyitásának fél évszázados évfordulóján a Magyar Posta bélyeget adott ki Hefelle Glória grafikusművész tervei alapján. A bélyeg a Libegőt és páratlan panorámáját, a boríték a János-hegyi végállomás épületét ábrázolja, az alkalmi bélyegzőn egy függőszék stilizált rajza látható. A BKV a jubileum alkalmával, augusztus 29-én éjszakai libegőzésre várja az érdeklődőket.

(Forrás: hirado.hu)

Még érdekes lehet ...


2025. március 21., Péntek

Vajon mire készül Dolhai Attila Zalaszentbalázson?

Rejtélyes információt osztott meg követőivel közösségi oldalán.


Borminősítéstől a kaj horvát kultúráig – hétvégi programok Dél-Zalában

Letenyén vasárnap kisállatbemutatóra várják az érdeklődőket.


2025. március 20., Csütörtök

Újabb kanizsai siker a rangos gasztroversenyen!

Wilheim Dávid hozta el a különdíjat a Grand Prix Gelato Hungary fagylaltversenyről.


2025. március 16., Vasárnap

50 forintos csomagolások: ezt a terméket váltották vissza leggyakrabban

2024-ben csak fémdobozból 360 milliót cseréltek pénzre Magyarországon.


2025. március 08., Szombat

Óraátállítás március utolsó hétvégéjén

Ismét egy órával kevesebbet aludhatunk majd.


A takarítás 2025-ben már nem női feladat, hanem közös felelősség egy nőnapi felmérés szerint

Az életkor előrehaladtával az emberek kissé szívesebben dolgoznak a kertben, mint az otthonukban.


2025. március 07., Péntek

A háború idején lefalazták, így sikerült megmenteni

A keszthelyi Festetics-kastélyban található Magyarország egyetlen épen maradt főúri magánkönyvtára.


2025. március 03., Hétfő

Rejtélyes koponya került elő Balatonmagyaródon

Mongolid jellegzetességeket hordoz a maradvány.


2025. február 28., Péntek

Ha farsang, akkor fánkfesztivál!

Az év legédesebb fesztiválját március 1-jén rendezi meg a VOKE Kodály Zoltán Művelődési Ház.


2025. február 23., Vasárnap

Nagyranőtt rágcsáló okoz egyre több problémát Dél-Zalában

Nagy a baj, a nutriát már vadászattal kell irtani.


2025. február 22., Szombat

Hétvégi programajánló

Nincs terve a hétvégére? Adunk pár ötletet.


2025. február 18., Kedd

Hetvenöt éve pöfög a kisvasút a Balaton mellett +VIDEÓ

A Balatonfenyvesi Kisvasút nemcsak a helyiek és a turisták kedvence, hanem a magyar kisvasutak történetének élő emléke is.

+