A gyár látványrajza (Forrás. NYMWAG)
Európa legmodernebb és egyik legnagyobb vasútijármű-gyára lesz a volt DKG területén – jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter. Az erről szóló együttműködési megállapodást ma délelőtt írták alá a helyszínen. A több mint 50 milliárd forintos barnamezős beruházás mintegy 1.500 új munkahelyet teremt Nagykanizsán.
Palkovics László közölte, a cseh NYMWAG-cégcsoport a legmodernebb gyárát és kutató-fejlesztő bázisát hozza létre Nagykanizsán. A miniszter hangsúlyozta, Nagykanizsa múltjából következik ez a fejlesztés, ami a magyar gazdaság- és iparpolitika központi elemeihez is illeszkedik. Mint mondta, a kormány 2010 óta jelentős erőforrásokat biztosít a kötöttpályás közlekedés fejlesztéseire, de a következő 10-15 év Európában is a vasútról szól majd, mert gazdaságosabb és a környezetet is jobban kíméli, mint a közúti szállítás. A miniszter kifejtette, a következő 6-8 évben Magyarország hatezer milliárd forintot fordít a vasúti ágazat megújítására, ennek kétharmada a pálya fejlesztését, egyharmada pedig a gördülőállomány korszerűsítését szolgálja, ezáltal versenyképesebb, gyorsabb és kényelmesebb lesz a vasúti közlekedés.
Palkovics László ismertette, a cél az, hogy rövid időn belül 25 év alá lehessen szorítani a magyar vasúti járműállomány átlagéletkorát, a járműveket pedig szeretnék 60-70 százalékos hozzáadott értékben Magyarországon gyártani.
A miniszter hozzátette, Magyarország erősíteni kívánja a közép-európai logisztikai szerepét is. Mint mondta, a kontinensen a mozgatott áru mintegy 18-20 százalékát szállítják vasúton, ennél valamivel magasabb az arány Magyarországon. Közölte, a magyar kormány 5 év alatt csaknem 30 milliárd forint támogatással segíti a kötöttpályás teherfuvarozás megerősítését.
Alexandra Broszová, a NYMWAG Magyarország Kft. ügyvezetője rámutatott, az utóbbi években világossá vált, hogy az egyes országok gazdasági sikere nagyban függ a logisztikától, ami viszont elképzelhetetlen a modern vasút és a korszerű vagonok nélkül. Kiemelte, kevés olyan európai ország van, amelyik eléggé megfontolt és bátor ahhoz, hogy a high-tech iparágakkal párhuzamosan fejlessze és támogassa a hagyományos gépipart is, de Magyarországon és Közép-Európában pontosan értik, hogy a szakmaisággal ötvözött becsületes munka a jólét elengedhetetlen feltétele. Mint mondta, a magyar kormányban partnerre talált a cég, amelynek célja, hogy rövid időn belül Európa legjobbjai közé tartozzon.
Alexandra Broszová, Robert Spisák, Palkovics László és Cseresnyés Péter Nagykanizsán írta alá az együttműködési megállapodást (Fotó: Gergely Szilárd)
Robert Spisák, a NYMWAG Magyarország Kft. másik ügyvezetője elmondta, a nagykanizsai gyáruk a magyar gazdaságot is segíti, hogy egy újabb iparágban is Európa legjobbjai közé kerüljön. Kifejtette, Nagykanizsán barnamezős beruházással, a közelmúltban megszűnt DKG mintegy 36 hektáros területén gyártják majd a korszerű vasúti kocsikat. Ehhez 142 millió eurósra tervezett (azaz 52-54 milliárd forintos, de az összeg szükség szerint akár a 60 milliárd forintot is megközelítheti – a szerk.) beruházással Európa legkorszerűbb vagongyártó és -fejlesztő bázisát hozzák létre, amely a gyártókapacitást tekintve a második-harmadik legnagyobb lesz a kontinensen.
Az ügyvezető hangsúlyozta, az első vagonok alig több mint egy év múlva gördülhetnek ki a kanizsai gyárból, s a termelés folyamatos felfutását követően 1300-1500 embernek adnak majd munkát. Akkor a tervek szerint már évente 1800 tehervagont és 4800 vasúti futóművet gyártanak majd Nagykanizsán. Kiemelte, alapoznak arra, hogy Nagykanizsán komoly hagyománya van a gépgyártásnak, de kutató-fejlesztő központot is kialakítanak, továbbá képzést is indítanak a Nagykanizsai Szakképzési Centrummal.
Cseresnyés Péter államtitkár, országgyűlési képviselő hangsúlyozta, jelentős fejlesztések voltak az elmúlt időszakban Nagykanizsán, de egy ilyen nagyságrendű beruházásra régóta várt a város. Mint mondta, a vagongyár nemcsak Nagykanizsát, hanem a térséget is szolgálja.
A képviselő rámutatott, a Kanizsán már jelen lévő vállalkozásoknak és a kormány gazdaságpolitikájának köszönhetően ma kétezerrel többen dolgoznak a városban, mint 2010-ben. Emlékeztetett, a régi ipari park szinte betelt, így ott nagyobb területigényű beruházás már nem valósítható meg, ezért mintegy 170 hektár új iparterület fejlesztése is elkezdődött, s az első új csarnokot már építik a szakemberek az új területen.
Cseresnyés Péter a folyamatban lévő fejlesztésekről szólva elmondta, elkezdték a tervezését a város déli elkerülő útjának, a Nagykanizsa és Zalaegerszeg közötti kétszer kétsávos gyorsforgalmi útnak, ami tulajdonképpen az M9-est jelenti majd, valamint a két város közötti vasút villamosításának. Hozzátette, épül a posta új logisztikai központja, a leendő Science Park pedig a vagongyárral is együttműködik majd. Mint mondta, hamarosan teljesen elkészül a 7-es főút és a Petőfi utca kereszteződésében a biztonságos közlekedést szolgáló körforgalom; a sport- és rendezvénycsarnokot már birtokba vehették a kanizsaiak és a környékbeliek, az uszoda és a látogatóközpont építésének előkészítése pedig szintén folyamatban van.
Fotók: Gergely Szilárd, látványrajzok és vasúti kocsi: NYMWAG
A szavak helyett beszéljenek a képek.
Cseresnyés Péter reagált a Tripammer utca felújítás kapcsán felmerült vádakra.
Ennyit keres a polgármester és a két alpolgármester.
Korábban szinte könyörögni kellett az önkormányzati támogatásért.
Az építményadó megemelését követően most egy városi szolgáltatás díját emelte meg Horváth Jácint polgármester és az őt támogató ÉVE-frakció.
30 darab új notebookot adtak át a Rozgonyi Úti Általános Iskolában.
Könnyen elképzelhető, hogy januártól a Viridis-Pannonia Kft. helyett más szolgáltató végzi a hulladékgyűjtést a városban.
Nemhogy nem küldték, inkább igyekeztek távol tartani a Magyar Péterrel való találkozástól - árulta el a Fidesz-KDNP kommunikációs igazgatója.
A lyukba belehajtott egy személygépkocsi és tengelyig elmerült benne.
Már Zalában is elkezdték kipostázni a kérdőíveket.
Az összes FB-helyet maguknak osztották le.
Idén 15 százalékkal, jövőre újabb 10 százalékkal növekszik az építményadó.
Meghirdették az „Egy doboznyi szeretet” jótékonysági akciót.
A kanizsai Fidesz nem támogatja az építményadó emelését.