Érdekes - 2022. február 06., Vasárnap
#zöldség #gyümölcs #életmód #felmérés

Havonta több mint 3 ezer forintot költünk zöldségekre és gyümölcsökre

Havonta több mint 3 ezer forintot költünk zöldségekre és gyümölcsökre

Illusztráció (A kép forrása: Unsplash)

Havi átlagosan 3-4 ezer forintot költ zöldségekre és gyümölcsökre a magyarok 40 százaléka, de közel ugyanennyien vannak, akiknél már több mint 5 ezer forintra rúg a számla. Zöldségekért és gyümölcsökért a legtöbben a nagyobb boltláncokba vagy hipermarketekbe mennek, mindössze 42 százalék szerzi be ezeket külön zöldségesnél– derül ki az ötszáz termelőt tömörítő DélKerTÉSZ kutatásából. A magyarok 52 százaléka hajlandó többet fizetni az itthon termelt zöldségért vagy gyümölcsért, és a többség szerint ezeknek jobb az íze. Sokan azonban nem tudják eldönteni, honnan származik a termék.

A 18-65 éves magyarok döntő többsége, 88 százaléka szokott zöldséget és gyümölcsöt vásárolni, a legtöbben pedig ezt leginkább boltláncokban vagy hipermarketekben teszik. Míg a nagy boltláncok aránya 73 százalékos, mindössze 42 százalék megy külön zöldségeshez és csak 34 százalék látogat ki a friss áruért a piacokra vagy vásárcsarnokokba. A legkevésbé termelői piacok népszerűek, összesen 17 százalék szerzi innen be az árut – derült ki az 500 szentesi és környékbeli termelőt tömörítő DélKerTÉSZ reprezentatív kutatásából, amely a magyarok zöldség- és gyümölcsvásárlási szokásait mérte fel.

Havi 3-4 ezer megy zöldségekre

A kutatásból az is kiderült, hogy azoknak a többsége, akik szoktak zöldséget vagy gyümölcsöt vásárolni havonta 3 ezer forintnál többet költ ezekre. 39 százalék mondta azt, hogy a számla havonta több mint 5 ezer forintra rúg, míg 40 százaléknál 3-4 ezer forintot tesz ki. Havonta 1-2 ezer forintból csak 19 százalék ússza meg. A zöldségekre és gyümölcsökre legtöbbet, azaz több mint havonta 5 ezer forintot költők között többségben egyébként vannak a nők és a 30-asok, valamint a közép-magyarországi régióban élők.

Ráadásul a magyarok több mint fele, 52 százaléka mondta azt, hajlandó többet fizetni a magyar zöldségért vagy gyümölcsért. Ez leginkább a nőkre és a falun élőkre jellemző.

„Azt tapasztaljuk és a felméréseink is azt mutatják, hogy bár még mindig az ár a legfontosabb tényező, de a vásárlók egyre inkább figyelnek arra, honnan jönnek az élelmiszerek. Kedvező irányba mutat, hogy a vásárlás során 46 százalék tartja közepesen és 36 százalék pedig nagyon fontosnak, hogy a zöldség vagy gyümölcs magyar termelőktől származzon. Leginkább a nők és a 30-asok foglalkoznak egyébként ezzel a kérdéssel” – mondta Nagypéter Sándor, a DélKerTÉSZ elnöke.

Nagypéter Sándor azonban hozzátette, hogy az egész Európában elszálló áram-, gáz- és műtrágyaárak miatt nem elvárható, hogy a zöldség- és gyümölcstermelők a tavalyi áron adják a termékeiket. Ez pedig drágulást eredményezhet a fogyasztói árakban. Viszont bizakodásra ad okot, hogy a 2022. évi inflációt meghaladó átlagbér-emelkedésekkel a vásárlók továbbra is a megbízható, környezetbarátabb hazai árut fogják választani.

Tudatosabbak a fogyasztók

A felmérésből az is kiderült, hogy mikor veszik le inkább a magyar termékeket a polcról a zöldséget vagy gyümölcsöt vásárlók. 10-ből 3-an általában törekszenek arra, hogy ezt akkor tegyék, amikor az adott terméknek szezonja van. 31 százalék leginkább akkor vesz hazait, ha a termék jó áron van, ez főként a 30-asokra és a budapestiekre jellemző. A megkérdezettek több mint fele, 52 százaléka – és leginkább a nők - azt mondta, hogy általánosságban igyekszik magyar terméket választani. Mindössze 38 százalék mondta azt, hogy nem nézi, honnan származnak ezek a termékek, és kevesebb mint 10 százalék szereti jobban az import zöldségeket vagy gyümölcsöket mint a hazait. A megkérdezettek fele szerint ráadásul a magyar termékeknek jobb az íze mint az importált verzióknak.

Azonban 10-ből 4-en sokszor nem tudják eldönteni sokszor, honnan származik az adott termék. Ezzel a problémával leginkább a 30-asok és a felsőfokú végzettségűek találkoztak.

10-ből 6-an a külcsín alapján vásárolnak

A vásárlást leginkább befolyásoló tényezőket sorba véve, a lista első helyén az ár végzett, a magyarok 81 százalékának – és főleg a férfiaknak - ez a legfontosabb szempont. Utána jön 62 százalékkal a zöldség vagy gyümölcs kinézete, míg 42 százalék arra figyel, minek van éppen szezonja. Kevesen (13 százalék) vannak azok, akiket a termék csomagolása is befolyásol, ezt leginkább a budapestiek és a 30-asok mondták. A márkanév pedig mindössze 5 százalékot érdekel.  

(Forrás: Store Insider)

Még érdekes lehet ...


2023. június 07., Szerda

Július 15-én tartják meg idén a Balaton-átevezést

A rajt ezúttal is Zamárdiban lesz, az indulóknak Tihanyig oda-vissza összesen nyolc kilométert kell megtenniük.


2023. május 25., Csütörtök

Hétvégi programajánló

A pünkösdi hosszú hétvége rengeteg érdekes programot kínál. Mutatjuk!


2023. május 20., Szombat

A Pannónia motorkerékpár még mindig vidáman szeli az utakat

Mintha csak most gördült volna ki a gyártószalagról, pedig már több mint 70 éves.


2023. május 16., Kedd

Rajzottak a méhek

Fán lógó méhrajt kellett begyűjteni Nagyrécsén.


2023. május 11., Csütörtök

Újabb Kányaváry siker

A 24. VinAgora Nemzetközi Borversenyen aranyérmet nyert a KRÓNIKA, a 2021-es hordós érlelésű chardonnay.


Kávéházak éjszakája

Pénteken és szombaton feltárulnak az espressók, cappuccinók és moccacinók rejtelmei Zalakaroson.


2023. május 10., Szerda

Rendhagyó kémiaóra Szepetneken

Látványos kísérletekből ezúttal sem volt hiány.


2023. május 09., Kedd

Mese- és élményséta a Sétakertben

A résztvevők meséken, játékokon keresztül ismerhetik meg a városi parkok élővilágát.


2023. május 06., Szombat

Varjútámadásra lehet számítani a lakott területeken

A varjúszülők ilyenkor a fészket elhagyó, de még ügyetlen kicsinyeiket óvják.


2023. május 05., Péntek

Hétvégi programajánló

Nincs terve a hétvégére? Adunk pár ötletet.


2023. április 28., Péntek

Hétvégi programajánló

Kikapcsolódna a hétvégén? Van miből válogatni.

+