(Fotó: Facebook/MÁV)
Tavaly több mint tízmillióval többet, 29 millió forint pótdíjat fizettek be a jegy nélkül utazók a vasúttársaságnak, az egy évvel korábbihoz képest.
A MÁV-START jegyvizsgálói 2021-ben 16 420 esetben, 2022-ben pedig 17,5 százalékkal többször, 19 301 esetben szabadtak ki büntetést a jegy nélkül utazók részére. A 2021-ben kiállított büntetések közül 18,7 millió forint értékben 3510-et, míg a tavalyiak közül 29 millió forint értékben 5152-et sikerült lezárni. A legnagyobb egyösszegű befizetés mindkét évben májusban érkezett: ez 2021-ben 320 738 forint, 2022-ben pedig 301 941 forint volt. Jelenleg több mint 67 ezer utas, több mint 150 000 tartozását kezeli a vasúttársaság 3,7 milliárd forint értékben.
A büntetések többsége menetjegy hiánya miatt keletkezik, ami azt jelenti, hogy az utas, a vonatra történő felszállás előtt nem vásárolta meg menetjegyét. Az ilyen utasok jellemzően nem trükköznek, egyszerűen kivárják, amíg a jegyvizsgálatnál sorra kerülnek, ahol értelemszerűen kiderül a hiányosság. Az előzetes menetjegyváltás elmulasztására legtöbb esetben időhiányra hivatkoznak, azaz az utas nem szánt elegendő időt a vonatindulást megelőzően a menetjegyváltásra.
A bliccelő utasok menetjegyüket már csak emelt összegű pótdíj megfizetése mellett pótolhatják. A pótdíj összege a vonaton 2600 forint, míg utólagosan fizetve 8000 forint. Amennyiben a bliccelő a bírságot nem fizeti meg 30 napon belül, úgy már 12 000 forintos pótdíjat kell fizetnie, és a követelés kezelési- és postaköltséggel, illetve adott esetben késedelmi kamattal is növekszik. A bírságot kapott bliccelők a nagyobb problémákat, a felesleges többletköltségeket kerülhetik el azzal, ha tartozásukat mihamarabb rendezik. Ehhez a vasúttársaság segítségét is kérhetik: egyedi fizetési konstrukciót, részletfizetést, fizetési halasztást is kaphatnak, ha szeretnék rendezni tartozásukat. A fizetést megtagadók esetében azonban a bírósági végrehajtók a jövedelemből tilthatják le a vasúttársaságnak járó összeget, míg az adósság nem rendeződik, vagy rosszabb esetben a bliccelő ingatlanjára vethetnek ki végrehajtási jogot. Olyan is előfordult már, hogy egy adós veterán autóját foglalták le a nagy összegű adósság fejében. A magas összeggel tartozók ellen a vasúttársaság büntető feljelentést tehet, mivel az már csalásnak minősülhet.
A vasúttársaság elsődleges célja nem a büntetések számának növelése, hanem az, hogy felhívja a figyelmet a jegyváltás fontosságára. Ennek érdekében folyamatos fejlesztésekkel segíti az utasokat, hogy a lehető legkönnyebben jussanak menetjegyükhöz, például a MÁV App, az Elvira, valamint a növekvő számú jegyautomaták funkcióinak bővítésével. Ezek mellett széleskörű kedvezményrendszer segítségével is arra törekszik, hogy növekedjen az érvényes menetjeggyel, illetve bérlettel utazók száma.
Az alábbi linken összefoglaló olvasható a büntetéssel kapcsolatos tudnivalókat:
(Forrás: mavcsoport.hu)
A magyar konyha körül annyi a legenda, amelyből egy kezdő kukta hetedhétországra szóló lakomát tudna összeállítani.
Az éjszakai életmódot folytató, védett keleti sün előszeretettel választja telelő, majd nappali búvóhelyül a kertekben, parkokban felhalmozott lomb- és rőzserakásokat.
Március 23-án és 24-én az éjszakai égbolt három legfényesebb égiteste, a Hold, a Vénusz és a Jupiter formáz szabad szemmel is könnyen megfigyelhető együttállást az égen.
Nem tudja mit csináljon, hová menjen a hétvégén? Ajánlunk néhány programot.
A medvehagyma levele saját szükségletre fejenként naponta legfeljebb két kilogramm mennyiségben és kizárólag nem védett területeken gyűjthető.
Több mint nyolcszázan vettek részt az MME „Nagy téli madárles” akciójában, és közel 30 000 madárészlelést rögzítettek.
Nem mindegy, melyik fajtát mikor, és milyen mértékben metsszük meg.
Március 11-én nyitja meg kapuit a keszthelyi Madárpark.
Jogszabály írja elő, hogy hol kötelező pórázt adni az ebre, de a gazdik vagy nincsenek ennek tudatában, vagy egyszerűen fütyülnek rá.
A magyarok átlagosan havonta 247 percet beszélnek mobiltelefonon, ami a jövőben várhatóan tovább emelkedik – derül ki az NMHH legfrissebb kutatásából.
Leggyakrabban az elhasználódott darabokat cserélik le a magyarok.
A horgászok rendszeresen fognak nehezen beazonosítható fajokat a Hévízi-lefolyóban. A most kifogott furcsa kinézetű halról is nehéz megállapítani, hogy pontosan micsoda.