Vélemények - 2021. február 23., Kedd

Nem lehet a vonatokat „eltéríteni”, azok a leggazdaságosabb, legoptimálisabb útvonalon járnak, így logisztikai központ is ott épül, amerre a szerelvények közlekednek

Nem lehet a vonatokat „eltéríteni”, azok a leggazdaságosabb, legoptimálisabb útvonalon járnak, így logisztikai központ is ott épül, amerre a szerelvények közlekednek

Illusztráció (A kép forrása: pixabay.com)

Nem lehet sem az állami vasúttársaságok, sem a magántársaságok vonatait „eltéríteni”, azok a leggazdaságosabb, legoptimálisabb útvonalon járnak, így logisztikai központ is ott épül, amerre a szerelvények közlekednek.

A napokban jelentették be, hogy Zalaegerszegen épül fel az a logisztikai központ, amely az adriai kikötők és Magyarország, Szlovákia, Csehország valamint Lengyelország között közlekedő tehervonatok rendezésének helyszíne lesz. A vasúti-közúti konténerterminált a Metrans nevű vállalkozás építi, csak ennek a cégnek naponta 12-14 szerelvénye halad el a megyeszékhely mellett, ahol az utóbbi években jelentősen megnőtt a teherforgalom, főleg a konténerszállítás volumene. 

A bejelentés után az ÉVE a közösségi oldalán feltette a kérdést, hogy Cseresnyés Péter és munkatársai közbenjártak-e a kormánynál, hogy Kanizsára csábítsák ezt a logisztikai konténerterminált.

Nos, az ÉVE-frakció tagjai nézzenek a vasúti térképre és a dolgok mögé, mielőtt ismét feleslegesen politikai hangulatkeltésbe kezdenek! Vélhetően ők is tudják, hogy gazdaságossági szempontok alapján döntött a kontinens piacvezetői közé tartozó vállalat a konténerterminál megyeszékhelyen történő megépítése mellett, de mégis igyekeznek hangulatot kelteni.

Ők is tudhatják, hogy Kanizsa (sajnos) már nem olyan jelentős vasúti teherforgalmi csomópont, mint volt régen. Az előző évtizedek alatt a Budapest-Balaton-Nagykanizsa-Murakeresztúr vonalon lecsökkent a teherforgalom. Mert már a rendszerváltozás előtt cél volt a mérséklése a Balaton déli partján, emiatt már akkoriban több tehervonatot a Dombóvár-Gyékényes vonalon közlekedtettek, így aztán később a gyékényesi határátkelőhöz építette ki a villamos hálózatot a horvát és a magyar vasút is. Ezzel az az átkelő fontosabbá vált a horvát-magyar teherforgalomban a murakeresztúrinál.

Ők is tudhatják, hogy a Velence–Trieszt–Ljubljana–Budapest–Ungvár–Lviv–Moszkva útvonal az egyik páneurópai vasúti folyosó, ezért a hazai szakaszának (Bajánsenye–Zalaegerszeg) fejlesztését felerészben éppen Brüsszel állta.

Ők is tudhatják, hogy amikor erről szó volt a parlamentben, akkor Dél-Zalának több országgyűlési képviselője is volt a törvényhozás épületében, de a nemzetközi vasúti közlekedés változását együtt sem befolyásolhatták.  De azt sem, hogy Szlovénia gyorsabban fejlesztett Horvátországnál, és azt sem, hogy a szlovén-magyar határ schengeni határ lett, emiatt a vasúti teherforgalomban is jelentősen felértékelődött a szerepe, így Zalaegerszeg mellett már évek óta komoly átmenő vasúti forgalom van.

Ők is tudhatják, hogy Magyarországról Horvátországon át (az érintettek közül) csak a fiumei kikötőt lehet gazdaságosan elérni, míg a Szlovénián át vezető vonalon akár a horvát, a szlovén és az olasz kikötők is optimálisan elérhetők. Vagyis abban a viszonylatban Fiume (Rijeka), Koper és Trieszt is egyetlen fővonalon közelíthető meg. Ők is tudhatják, hogy egy cég komoly gazdaságossági számításokat végez a beruházásai előtt, és az üzemeltetésben mindegy egyes plusz kilométer többletköltséget jelent. Ez egy vonat esetében is jelentős összeg, napi több esetében, pláne éves szinten akkora kiadás, hogy meghatározza a fejlesztés helyét.

Ők is tudhatják, hogy sajnálni természetesen lehet a helyzetet, de nem lehet felelőssé tenni érte a nemzetközi folyamatokat, vagyis ők is tudják, hogy a kérdésük felesleges, pusztán politikai hangulatkeltés volt.

Mert a vonatokat „eltéríteni” nem lehet.

 

Még érdekes lehet ...


2024. április 25., Csütörtök

Bagoly mondja...

Ha az ÉVE képviselői mindenáron a komfortzónájukon kívül eső etikáról és erkölcsről akarnak papolni, akkor ne legyen szelektív az emlékezetük.


2024. április 23., Kedd

48 óra

Hát, mi van veletek ÉVÉ-s fiúk?! Bealudtatok?!


2023. december 04., Hétfő

Stratégia, gyakorlatiasság, felelősségvállalás

Fodor Csaba és társai ugyanis nem városvezetőként viselkednek, sokkal inkább durcás kisgyerekként, aki mindig mást okol saját sikertelensége miatt.


2022. február 16., Szerda

Élhetetlen VárosuNk Egyesület

Nahát, miről ír az országos sajtó!


2021. december 24., Péntek

ÉVE-frakció: kicsinyességben a legnagyobbak

Mindent a választókért? Inkább tegyünk keresztbe valakinek bosszúból!


2021. augusztus 23., Hétfő

Város Napja 2021 - olvasónk véleménye a kialakult helyzetről

Olvasói levél érkezett virtuális postaládánkba.


2021. április 08., Csütörtök

2021. április 01., Csütörtök

2020. július 13., Hétfő

A szerelem sötét verem...

Firka csúfítja el a régi víztorony közelében álló út menti kőkeresztet.

#Nagykanizsa

A nemzeti konzultáció kapcsán

A nemzeti konzultáció kapcsán

2024. november 19. - Kanizsa

Az olvasókör alapításának évfordulóján

Az olvasókör alapításának évfordulóján

2024. november 19. - Kultúra

Újborokat értékeltek

Újborokat értékeltek

2024. november 19. - Kanizsa

Szemtanúk jelentkezését várja a rendőrség

Szemtanúk jelentkezését várja a rendőrség

2024. november 19. - Kék hírek

Elkezdték kipostázni a kérdőíveket

Elkezdték kipostázni a kérdőíveket

2024. november 17. - Kanizsa

Hétvégi programajánló

Hétvégi programajánló

2024. november 15. - Érdekes

Káderek, kegyeltek és hatalom-átmentők

Káderek, kegyeltek és hatalom-átmentők

2024. november 13. - Kanizsa

Kiégett egy lakás a Rózsa utcában

Kiégett egy lakás a Rózsa utcában

2024. november 10. - Kék hírek

+